Om meer nieuwe volgers (en klanten) aan te trekken worden er door veel beautyondernemers winacties gehouden op Facebook. Like, deel, reageer, tag, allemaal stappen tijdens een winactie. Het is helaas zo dat Facebook een aantal strenge regels heeft opgesteld met betrekking tot winacties en dit weten de meeste ondernemers niet. Overtreed je de regels van Facebook dan bestaat er een kans dat je zakelijke Facebookpagina verwijderd wordt! Vandaag vertel ik je alles wat je moet weten om een goede winactie op Facebook te zetten!

 

De regels van Facebook

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er door Facebook een aantal regels met betrekking tot winacties opgesteld. Zo mag je jouw volgers niet verplichten om een handeling te verrichten.

Facebook zegt in haar guidelines : ‘Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties’. Dit houdt in dat het delen van een bericht niet mee mag tellen als voorwaarde voor deelname aan de winactie. Het verplicht delen van een bericht of foto om mee te doen aan een winactie is dus verboden!

 

En ze zijn streng…

Misschien dat er een klein duiveltje in je zit die graag de regels breekt, maar in dit geval raad ik dat echt af! Facebook zegt namelijk het volgende: Als Facebook vindt dat een Facebook-promotie niet aan deze richtlijnen voldoet, de pagina (en/of profiel) zonder waarschuwing vooraf afgesloten kan worden. Ga ervan uit dat deze regels gelden als een prijs wordt weggegeven van enige geldelijke waarde, op basis van een handeling (liken, taggen, delen, commentaar geven) of toeval (“bij 500 likes verloten we een…”).

 

Dit mag wel..

Gelukkig is niet alles verboden en mag je best veel van Facebook. Het gaat er om dat je de ‘winactie’ goed formuleert. Een oproep om vrienden te taggen mag dus niet maar je kan het wel zo formuleren dat het resultaat hetzelfde is.

Een voorbeeld:

Fout: Tag je beste vriendin en maak beiden kans op een gratis behandeling!

Goed: Wil jij kans maken op een gratis behandeling voor jou en je beste vriendin? Laat ons weten wie je een heerlijk ontspanningsmoment ook gunt en maak kans!

 

Zolang je dus maar niet ‘de oproep’ plaatst ziet Facebook het door de vingers. Het is daarbij ook erg belangrijk dat je de winnaar/winnares openbaar bekend maakt op je pagina om eventuele ‘misleidende acties’ te voorkomen. Het komt helaas nog steeds voor dat Facebookpagina’s aangeven dat de winnaar een privé bericht ontvangt maar dat dit nooit gebeurd.

 

De gouden tip voor een goedlopende winactie.

Regelmatig lees ik in Facebookgroepen dat er niet goed gereageerd wordt op winacties.

Het probleem is vaak onduidelijk, je kan tenslotte toch iets winnen? Maar wat veel beautyondernemers niet beseffen is dat een winactie al snel te moeilijk wordt gemaakt.

De gouden tip die ik je hierin kan geven is: keep it simple. Laat je volgers niet te veel handelingen verrichten om mee te doen en stel niet te veel voorwaarden.

 

Wat zijn jouw ervaringen met winacties op social media?

 

%d bloggers liken dit: