Het is verleidelijk om te denken dat jouw diensten voor iedereen geschikt zijn. Toch is het aan te raden om in kaart te brengen wie je écht wilt bereiken. Het is daarom belangrijk om je toekomstige klanten zo precies mogelijk te benoemen. Als je weet wie je moet bereiken dan is het makkelijker daar je marketing op toe te passen!

Waarom is het handig om mijn doelgroep bepalen?

Met het bepalen van je doelgroep kun je jouw marketing inrichten op de specifieke wensen en overeenkomsten van potentiële klanten. Het bepalen van je doelgroep wordt ook wel marktsegmentatie genoemd. Je maakt voor jezelf duidelijk welk deel van de markt jij wilt aanspreken. De meeste beautyondernemers willen in eerste instantie graag dat zoveel mogelijk mensen de salon inlopen, maar durf een bepaalde doelgroep te kiezen die bij jou en je salon past. Die keuze zorgt ervoor dat een specifieke groep klanten zich meer aangesproken zullen voelen en daardoor eerder overgaan op bijvoorbeeld het nemen van een behandeling.

Wie zijn mijn klanten?

Stap 1: Hoe kom je erachter wie je klanten zijn? Door jezelf vragen te stellen. Maak er een leuk spel van! Maak een lijst met standaard kenmerken van klanten, zoals:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Regio
  • Klasse
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Functie

Komt je doelgroep meer uit de zakelijke markt? Dan kun je daar de volgende kenmerken bij gebruiken:

  • Branche
  • Aantal werknemers
  • Vestigingsplaats
  • Omzet
  • Soort bedrijf

Stap 2: Na deze lijst ga je nog een stapje verder. Om er daadwerkelijk achter te komen wil je ook weten wat je klanten bezighoudt. Dat doe je aan de hand van open vragen zoals:

  • waar ligt je klant ‘s nachts wakker van?
  • Hoe besteden de mensen uit je doelgroep hun vrije tijd?
  • Wat zijn hun behoeftes en dagelijkse bezigheden?
  • Hoe ziet hun aankoop- en verbruiksgedrag eruit?
  • Wat is hun probleem, waar lopen ze tegenaan en hoe kun jij dit oplossen?

Kortom

Het bepalen van je doelgroep is een proces. Wat hierboven beschreven staat zijn richtlijnen. Je kunt zelf bepalen wat wel of niet bij je past. Key is dat een doelgroepbepaling nuttig is voor je bedrijf. Vooral wanneer je nieuwe diensten of producten bekend gaat maken is het handig om te weten wie je potentiele klanten zijn. Je kunt je aanbod dan specifiek afstemmen op de behoeften van je doelgroep. De kans dat klanten producten of diensten bij je afnemen wordt daardoor vergroot. Ze voelen zich aangesproken door jouw product of dienst.

%d bloggers liken dit: