Afgelopen week heeft Mark Zuckerberg een bericht op zijn Facebookpagina gepost waar heel veel ondernemers van schrokken. Facebook wordt veranderd en niet in het voordeel van bedrijven. Het Social Media kanaal gaat zich meer focussen op echte interactie tussen mensen en waardevolle content.

Wat heeft dit voor een gevolgen voor jouw salon Facebookpagina?

Facebook heeft aangegeven dat het bereik van alle bedrijfspagina’s naar beneden gaat. Dit betekent minder likes, minder bereik bij je volgers etc. Hier is helaas niets aan te doen aangezien Facebook dit in de hand heeft. Gelukkig kun je het dalen van je bereik wel beperken door de juiste content te delen.

Binnenkort draait alles om interactie en conversatie. Een like op een bericht of reacties met alleen een emoji of één woordje werken dus niet meer. Facebook gaat echt kijken hoe mensen reageren op jouw berichten, of ze je berichten delen en of er überhaupt wel gereageerd wordt.

Zorg dus dat je in the picture blijft!

Alles draait om waardevolle content. Interessante posts waar je volgers écht iets aan hebben en waar ze op gaan reageren.

Een Social Media trend voor 2018 is short live content. Korte live video’s op je Facebook kanaal lokken veel reacties uit. Het zou zelfs gemiddeld zes keer meer interactie uitlokken dan “gewone” content.

Daarnaast is deelbare content ontzettend belangrijk als je meer interactie wilt creëren. Facebook focust zich op persoonlijke en kwalitatieve content. De posts moeten zo waardevol zijn dat je volgers het graag willen delen met hun vrienden en familie. Maar wat willen je volgers graag delen? Content wat interessant is, waar ze zich in kunnen herkennen, waar ze om moeten lachen of wat écht waardevol voor ze is.

Bepaal je focus als ondernemer…

De tips hierboven zijn er om je te helpen op Facebook interessant te blijven. Maar misschien nog wel een belangrijkere tip die ik je wil meegeven… focus je niet alleen op één social media kanaal. Ga na waar jouw (potentiële) klanten zich online bevinden en probeer ze daar ook te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan Instagram, blogs of nieuwsbrieven. Vertel jouw verhaal op verschillende manieren en focus je op de relatie met je volgers (klanten).

Hoe kun je – los van de tips hierboven – ervoor zorgen dat je volgers jouw berichten zien? Om te zorgen dat je doelgroep op de hoogte blijft en jij zichtbaar blijft heb ik nog 3 extra tips:

Nr1: vraag je volgers hun voorkeuren aan te passen

Niet iedereen weet dat dit kan! Plaats een oproepbericht op je Facebookpagina, in je nieuwsbrief of stuur een privébericht naar je volgers met een korte uitleg van het aanpassen van de voorkeuren. Dit moeten ze doen:

  • Ga naar je tijdlijn (via PC/desktop)
  • Klik op de 3 bolletjes naast ‘Nieuwsoverzicht’ (links van je tijdlijn)
  • Kies ‘Voorkeuren bewerken’
  • Klik op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’
  • Kies daarna voor de pagina waarvan jij op de hoogte wil blijven.

Op je telefoon of tablet app klik je op de menuknop (rechtsonder, die 3 streepjes), scroll naar beneden en kies ‘Instellingen’. Klik op ‘Voorkeuren voor nieuwsoverzicht’ en kies ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en zoek naar de pagina’s van jouw voorkeur:

Tip 2: It is all in the list – nieuwsbrieven werken!

Een waardevolle nieuwsbrief/mailing kan voor meer bereik zorgen dan welk Social Media platform dan ook. Zorg ervoor dat mensen zich makkelijk (via je website) kunnen aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Maak er niet teveel gedoe van maar maak een kort en eenvoudig inschrijfformulier. Plaats deze in de footer (onderin je website) zodat deze op elke pagina terugkomt. Maak het aanmelden aantrekkelijk met bijvoorbeeld een leuke korting. Van alleen: schrijf je in voor onze nieuwsbrief, word ik niet nieuwsgierig, jij wel? Dus omschrijf je aanbod en benadruk het voordeel van de aanmelding.

Benut ook andere kanalen om aandacht te vestigen op je mailing. Verwerk de link naar het aanmeldingsformulier bijvoorbeeld in:

  • je e-mailhandtekening
  • social media posts
  • drukwerk

Tip 3: Stay focused

Mijn laatste advies: laat je niet gek maken en houd je doelen scherp. Volgend jaar kan het allemaal weer anders zijn op social media gebied. Volg de tips om online zichtbaar te blijven, maar doe vooral je eigen ding. Zet relevante, waardevolle content en berichten online die aansluiten bij de behoefte van je doelgroep en dan komt het echt wel goed.

Mocht je meer willen weten of hulp nodig hebben op social media gebied of met e-mail marketing, stuur mij gerust een berichtje!

%d bloggers liken dit: