Een ontzettend lastige puzzel voor vele ondernemers, het Instagram algoritme. En op het moment dat je denkt het voor elkaar te hebben is de kans groot dat Instagram hem nét weer een beetje verandert. De laatste grote update vond in januari 2018 plaats. In dit artikel lees je alles over wat er is veranderd en hoe je daar mee om kunt gaan. De belangrijkste punten: bereik en engagement.

 

Meer groei door meer engagement.

Kreeg je eerder best veel likes op je posts maar nu ineens nog maar een klein gedeelte daarvan? Dat kan kloppen. Instagram laat je posts namelijk nog maar aan zo’n 10 procent van je volgers zien. De andere 90 procent krijgt het pas te zien als de engagement (betrokkenheid) hoog genoeg is. Pas je bericht ook niet meer aan zodra hij online staat. Hierdoor bereik je minder volgers en krijg je dus minder engagement.

En ben jij nog niet overgestapt naar een Instagram Business account? Doe dit dan snel. Met dit account worden advertenties wél gezien en krijg je meer statistieken over je doelgroep. Bijvoorbeeld wanneer deze het meest actief is. Een erg handig middel!

Blokkeer nepvolger. Volgers uit bijvoorbeeld het buitenland die totaal geen toegevoegde waarde hebben voor jouw salon, weg ermee. Hoe meer echte (potentiële) klanten je profiel volgen hoe beter. Denk aan de 10 procent waar we hiervoor over schreven!

Wees actief!

Over engagement gesproken. Krijg je veel reacties zoals ‘Nice’, ‘Great pic’ en ‘Love it!’? Deze tellen nier meer mee voor Instagram. Zo’n 90 procent van deze reacties wordt namelijk gegeven door bots en daar houdt Instagram niet van. Ze willen echte reacties van echte volgers zien.

Om dus te voorkomen dat Instagram je als bot ziet, is het ontzettend belangrijk zelf actief te zijn met reageren. Het liefst zo snel mogelijk en met meer dan vier woorden. Bonus: als je actief reageert, gaat je bereik omhoog.

Instagram Stories.

Instagram Stories zijn een extra dimensie in Instagram. Door het nieuwe algoritme ben je door het gebruik van Stories veel vaker en makkelijker zichbaar bij je volgers. De Stories worden daarnaast als eerst getoond aan volgers die je profiel in het verleden vaker hebben bekeken. Een hele waardevolle doelgroep dus!

#Hashtags

Bij je posts kun je maximaal 30 hashtags plaatsen. Let hier goed op want bij teveel hashtags ziet Instagram het als spam. Doe je dit vaker dan heb je kans dat Instagram je verwijderd.

Bedenk daarnaast per post ongeveer vijf unieke hashtags. Dus niet bij elke post dezelfde hashtags, wissel het af en wees creatief. Nog en belangrijk punt: zet de hashtags in je post en niet in een reactie anders worden ze niet meegeteld.

 

Alle tips op een rijtje.

Er is weer veel veranderd met het nieuwste algoritme. Maar probeer het als een voordeel te zien! Door op een actieve manier bezig te zijn kun je veel meer potentiële klanten bereiken! Onze tips? Reageer zoveel mogelijk op berichten van volgers, het liefst binnen een uur, gebruik maximaal vijf unieke hashtags en maak gebruik van Stories. En maak vooral geen gebruik van bots. Succes!

Heb je hulp nodig met jouw Social Media? Neem dan contact met ons op via info@www.salonmarketing.nl.

Meer Instagram tips lees je hier!

%d bloggers liken dit: