Waarschijnlijk heb je de term “SEO” wel eens gehoord. In deze blog ga ik je de basis uitleggen en hoe je een zoekwoordonderzoek kunt doen. In de komende tijd komen er meer blogs over SEO zodat ook jij alles goed kunt toepassen voor jouw salon!

Wat is SEO?

SEO is de Engelse afkorting voor “Search Engine Optimization” in gewoon Nederlands “Zoekmachine optimalisatie”. Ik noem het ook wel zoekmachinemarketing. SEO is een verzameling van verschillende technieken. Al deze technieken zijn er op gericht om je website of webshop te verbeteren en te optimaliseren voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Deze zoekmachines kennen waarden toe aan een website of webshop. Alle SEO technieken worden ingezet om de waarde van je website of webshop te vergroten.

Waarom wil je als salon SEO inzetten?

Jij wilt als beautyondernemer o.a. klanten werven, diensten/producten verkopen en informatie verstrekken. Dan heb je bezoekers nodig op je website. En wat doen de meeste bezoekers voordat ze op jouw website terecht komen? Googlen natuurlijk! Tegenwoordig is Googlen een werkwoord geworden en iedereen doet het. We zoeken allemaal op internet naar informatie, producten en diensten door gebruik te maken van zoekmachines.

Vervolgens klikken we op één van de resultaten die ergens bovenaan verschijnen. De resultaten die Google laat zien zijn te verdelen in twee onderdelen: betaalde advertenties (SEA) en organische positie (SEO, geen advertenties) Ik zal je een voorbeeld geven van deze resultaten gericht op een zoekopdracht.

Veel bezoekers of de juiste bezoekers?

Regelmatig hoor ik: “ik wil veel bezoekers op mijn website!” Maar als je mag kiezen, wil je dan liever veel bezoekers of de juiste (relevante) bezoekers? De bezoekers die uiteindelijk wellicht klant worden? Google werkt met zoekwoorden. Als het ingevoerde zoekwoord in Google en de tekst op je website de beste match geeft, komt je website hoger in de zoekresultaten.

Wat zijn de zoekwoorden die een bezoeker intypt als hij of zij zoekt in de zoekmachines? Bovenaan in Google is natuurlijk optimaal, maar er is meer mogelijk. Door het toepassen van SEO optimaliseer je de website. Gericht op de juiste zoekwoorden, zodat je hiermee hoger in de zoekresultaten komt te staan.

Waaruit bestaat SEO?

SEO bestaat uit een aantal elementen:

· Techniek optimalisatie

· Content optimalisatie

· Linkbuilding

Deze elementen zal ik in toekomstige blogs verder uitleggen. Voorafgaand aan het aanpakken van deze elementen zul je eerst moeten weten welke zoekwoorden voor jouw salon van belang zijn.

Zoekwoordenonderzoek

Wat typen je potentiële klanten in het zoekvenster van de zoekmachine in, waar zijn ze naar op zoek en hoe zoeken ze?

Allemaal vragen waarop je vooraf zo goed mogelijk antwoord wilt geven. Een zoekwoord analyse en een onderzoek voorafgaande aan het daadwerkelijk inzetten van SEO kan dan helpen.

Het allerbelangrijkste is dat jij op de stoel van je potentiële klanten gaat zitten en je écht inleeft. WAT willen zij weten, WAAR lopen zij tegenaan, WELKE vragen zouden zij kunnen hebben? Aan welke informatie of content hebben zij behoefte?

Bepaal voor jouw webpagina de meest relevante zoekwoorden.

  • Type in Google het zoekwoord waarmee je start.
  • Welke suggesties geeft Google op dit zoekwoord (staan boven de zoekbalk)
  • Welke gerelateerde zoekwoorden geeft Google op dit zoekwoord (staan onderaan de zoekresultaten)
  • Zoek in tools zoals Keywordtool.io, Semrush, MOZ en Ahrefs wat het zoekvolume is van de zoekwoorden die je hebt gevonden
  • Maak een lijst van +/- 3 zoekwoorden die zoveel mogelijk volume hebben maar zo weinig mogelijk concurrentie.
  • Deze zoekwoorden ga je gebruiken in de teksten van jouw website en eventueel in je blogs. Voornamelijk in de eerste 100 woorden van je tekst is dit belangrijk.

 

Wil je meer informatie over SEO stuur een mail naar info@www.salonmarketing.nl of vul het contactformulier in!

%d bloggers liken dit: