fbpx

Waar moet je aan denken wanneer je een website voor je salon laat bouwen of vernieuwen?

In dit artikel geef ik je tips voor het laten bouwen of vernieuwen van je salon website. Regelmatig zie ik websites voorbijkomen die niet voldoen aan bepaalde standaard eisen. Zij werken niet goed op mobiel (responsive), hebben geen of slechtwerkende buttons of hebben CTA’s (CallToAction) die niet of slecht werken. Bij sommige websites is het zelfs helemaal onduidelijk waar het over gaat. Er zijn veel dingen waar je aan moet denken en daarom heb ik hieronder een lijstje gemaakt met punten die belangrijk zijn voor je website.

 

Deze lijst met tips is ideaal voor jou wanneer je:

– Je bestaande website wilt vernieuwen of aanpassen

– Je een compleet nieuwe website wilt laten bouwen

– In gesprek gaat met een webdesigner

 

1. WAT IS JE WEBSITEDOEL?

Wat wil je met de nieuwe website bereiken? Wil je nieuwe klanten aantrekken, producten verkopen of juist de huidige klanten informeren? Zorg dat je van tevoren duidelijk hebt wat het doel van je website is. Dit is belangrijk omdat je anders geen uitgangspunt hebt.

2. UITSTRALING

Je wilt dat je website de uitstraling van je salon online goed overbrengt. Zorg ervoor dat je salon identiteit duidelijk is. Welke stijl past bij je salon, welke kleuren en welk beeldmateriaal.

3. DENK VANUIT DE KLANT

Jij kent je salon door en door en weet precies wat alles is. Maar de potentiële nieuwe klant die voor het eerst je website bezoekt weet nog niets over de salon. Het is daarom heel belangrijk dat de klant snel kan vinden waar hij naar op zoek is. Less is more! Zorg ervoor dat je de navigatie inricht vanuit het oogpunt van de klant.

4. VOORKOM LANGE TEKSTEN

Je wilt het liefst zoveel mogelijk informatie delen op je website, maar grote stukken tekst op één pagina dat werkt niet. Als je een blog schrijft kan het interessant zijn om iets meer tekst te gebruiken. De bezoeker op je website wil zo snel mogelijk de informatie vinden waar ze naar opzoek is. Houd alle informatie kort en duidelijk en deel deze eventueel in kleine stukjes tekst.

5. ONLINE GAAN

Mijn ervaring is dat de meeste ondernemers perfectionistisch zijn. Daarom is het belangrijk om een goede communicatie te hebben met je webdesigner. Je wilt het beste voor jouw beautyonderneming! Je website gaat pas online wanneer jij akkoord geeft! Nadat je website online is gegaan is het heel belangrijk om alles goed in de gaten te houden. Heb je een hoog bounce percentage? Waar kijken je bezoekers het meest naar? Wat kan er beter? Ben je goed zichtbaar voor de zoekmachines?

7. UPDATES & AANPASSINGEN

Is je website gebouwd in WordPress dan krijg je regelmatig te maken met updates. Maak goede afspraken met je webdesigner of je deze updates zelf doet of dat hij/zij dat doet. De updates moeten goed bijgehouden worden anders krijg je problemen met de werking en de beveiliging van de website.

Ga jij zelf aan de slag met de verdere aanpassingen van je website of laat je dat liever doen? Heb je er echt geen verstand van of ben je veel liever bezig met je passie dan is het aan te raden om je webdesigner dit te laten doen.

8. SOCIAL MEDIA

Ben je actief op Social Media? Laat dan je Social Mediakanalen koppelen aan je website. Laat je webdesigner icoontjes plaatsen met de link naar je Facebook of Instagram. Er zijn ook mogelijkheden om je blogberichten te delen met je Social Mediakanalen.

9. GOOGLE

We hebben het al even gehad over het in de gaten houden van je website. Laat je webdesigner een Google Analytics account voor je aanmaken. Hiermee kun je meten en analyseren hoeveel bezoekers er op je website komen maar ook het bounce percentage en nog meer informatie. Zorg ervoor dat je zelf de eigenaar bent van het account en niet de webdesigner. Het is verstandig om je website toe te voegen aan Google Search Console, hierdoor kan Google je website indexeren.

10. SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Een goede SEO ervoor zorgt dat je beter zichtbaar/vindbaar bent via de zoekmachines. Vraag bij je webdesigner naar de mogelijkheden voor SEO.

11. EXTRA’S

Denk van tevoren ook na of je bijvoorbeeld een blog wilt op je website, een portfolio, een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief etc. Allemaal opties die je kunt laten implementeren door je webdesigner. Wil je ook producten gaan verkopen en dus een Webshop laten bouwen, vraag dan ook naar de mogelijkheden bij je webdesigner.

12. DE INVESTERING

De prijs van een website kan enorm verschillen. Dit ligt voornamelijk aan de eisen die je stelt aan je website en welke extra opties je wilt. Je kunt zelf wel bedenken dat wanneer een webdesigner €3000,- vraagt voor een simpele website dit niet kan kloppen.

GRATIS

Er bestaan verschillende systemen waarmee je gratis een website kunt bouwen. Helaas zitten hier vaak veel beperkingen aan en heb je niet veel mogelijkheden. Je website zal dan meer een statisch online visitekaartje worden waar weinig “leven” in zit. Wil je een professionele website voor je salon dan is dit niet aan te raden.

€250,- tot €1250,-

Webdesigners die dit tarief hanteren kunnen mooie en functionele websites bouwen. Vraag wel aan de webdesigner of je het portfolio mag bekijken. Heb je twijfels, zoek dan vooral verder naar een webdesigner die goed bij je past.

€1250,- tot €4000,-

Bij dit tarief mag je ervanuit gaan dat de website custom made is. Of er wordt gewerkt met speciale aangepaste thema’s. Hier geldt uiteraard ook dat je eerst even naar het portfolio vraagt.

€25.000,- of meer

Websites van dit tarief zijn hele gespecialiseerde websites zoals Bol.com of Marktplaats. Deze websites worden geschreven door programmeurs en hebben custom made opties en functies.

13. VRAGEN DIE JE KUNT STELLEN AAN DE WEBDESIGNER.

Deze vragen (maar vooral natuurlijk de antwoorden die je erop krijgt) zorgen ervoor dat jij en je webdesigner een duidelijke en plezierige samenwerking aan kunnen gaan.

  • Wordt er van tevoren gezorgd voor een ontwerp?
  • Hoeveel verschillende ontwerpen ontvang ik?
  • Mag ik zelf voorbeelden aanleveren voor het ontwerp?
  • Krijg ik uitleg over het CMS waar mee wordt gewerkt?
  • Mag ik zelf in het CMS werken?
  • Zorgen jullie voor de updates van het CMS?
  • Wat bieden jullie als service?
  • Wanneer betaal ik voor eventueel meerwerk?
  • Wanneer wordt de website opgeleverd?
  • Wordt er ook een e-mailadres voor mij aangemaakt?
  • Moet mijn website worden verhuisd?
  • Zo ja, wie regelt de verhuizing?
  • Als ik hosting bij jullie afneem wat zijn daarvoor de kosten?

 

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en mocht je nog meer vragen hebben neem dat gerust contact op!

Succes met jouw website! Heb je een vraag stel ze dan gerust via info@salonmarketing.nl.

Liefs,

Sanne – SalonMarketing

🤗 Volg ons ook op Facebook en Instagram

%d bloggers liken dit: