2018 is voorbij gevlogen en het is tijd om hierop terug te kijken. Wat heb je gedaan, wat waren de resultaten, wat kan er beter en hoe ga je het volgend jaar aanpakken? Deze week gaan we ons focussen op 2018, wat de resultaten zijn geweest en hoe alles is verlopen. Volgende week gaan we de doelen voor 2019 bepalen!  

Evalueer de afgelopen 12 maanden.
A goal without a plan is just a wish. Tijd investeren om een marketingplan te schrijven voor het komende jaar kan een grote invloed hebben op de groei van jouw salon. Maar voordat je met de toekomst aan de slag gaan kijk je eerst terug naar het afgelopen jaar. Evalueer wat jouw salon heeft bereikt het afgelopen jaar om het nieuwe jaar goed te beginnen.

Sla de evaluatie niet over. Door tijd te nemen om een goede analyse te maken zorg je ervoor dat je meer kennis hebt voor het komende jaar. Aan het eind van de evaluatie zul je meer inzicht hebben in de mogelijkheden van je onderneming in 2019.

 

Je cijfers

> Heeft je salon zijn financiële doel gehaald het afgelopen jaar?

> Bestond jouw klantenbestand dit jaar voornamelijk uit vaste klanten of uit nieuwe klanten?

> Wat was het percentage van klanten die eenmalig zijn geweest?

> Wat is de behandeling die het meest heeft opgebracht?

> Wanneer heb jij voor het laatst je prijzen aangepast?

 

Je promotie activiteiten

> Welke promotionele activiteiten heb je gedaan  in 2018?

> Welke werkten goed?

> Welke werken totaal niet?

> Waarom niet?

> Vergelijk de promotie die wel heeft gewerkt met de promotie die niet heeft gewerkt, wat was er anders en wat kun je bij een volgende promotie toepassen?

 

Je website

> Komen er veel klanten binnen via jouw website?

> Is je website mobiel vriendelijk?

> Hoe ziet jouw website eruit ten opzichte van de website van salons bij jou in de buurt?

> Is het design, de content of het beeldmateriaal van de website nog van deze tijd?

> Zijn de teksten op de website makkelijke te lezen en professioneel geschreven?

> Staat jouw website hoog aangeschreven op Google zodat nieuwe klanten de salon makkelijk kunnen vinden?

 

Je Marketing

> Welke Social Media kanalen gebruik jij voor je salon?

> Zijn je Social Media kanalen het afgelopen jaar gegroeid in het aantal volgers, likes en reacties?

> Heb jij raambelettering of borden op/bij je salon?

> Heb je een website?

> Stuur je nieuwsbrieven?

> Adverteer je online/offline met je salon?

> Laat je weleens flyers/folders drukken?

> Jouw manier om nieuwe klanten aan te trekken?

> Doe je wel eens aan winacties?

 

Je klantenbestand

> Is jouw klantenbestand gegroeid over de laatste 12 maanden?

> Is jouw e-mail database gegroeid de laatste 12 maanden om nieuwsbrieven te versturen?

> Hoe heb jij de mensen gestimuleerd om zich aan te melden bij jouw nieuwsbrief?

> Heb jij een systeem wat goed werkt om nieuwe klanten in te verwerken? (denk bijvoorbeeld aan Salonized)

> Houd jij de persoonlijke en de behandelgegevens van nieuwe klanten goed bij en worden ze goed bijgehouden door je team?

> Heb je een spaarprogramma?

 

Je concurrenten

> Analyseer jouw top 3 concurrenten.

> Bekijk hun website, Social Media en online recensies.

> Hoe doen zij het vergeleken met jouw onderneming?

 

Je service

> Hoe ziet jouw service eruit vergeleken met die van je concurrenten?

> Wat is de kwaliteit van de begeleiding en training die jij biedt aan jezelf en je team?

> Wat vindt jouw klant van je service en je behandelingen?

> Kijk eens goed naar klachten en feedback die je het afgelopen jaar hebt gehad. Hoe heb je dit afgehandeld en wat had er beter gekund?

 

Je merk

> Wat straalt je salon uit? (denk hierbij aan bijvoorbeeld luxe, ontspanning, natuurlijk, professioneel, modern etc.)

> Bekijk je marketing uitingen van het afgelopen jaar (folder, beeldmateriaal, prijzen, straatborden, etc.) Passen deze bij hetgeen jij wilt uitstralen of is er een make-over nodig?

 

Jij

> Denk nu eens aan je eigen marketing skills.

> Kun je deze taak aan en vind je het leuk om te doen? Of vind je het eigenlijk veel te veel werk en zie je er altijd tegenop?

 

Maak van marketing een prioriteit in 2019, voornamelijk online zal marketing een steeds grotere rol gaan spelen en hier is ontzettend veel winst te behalen voor de beautybranche. Investeer in je onderneming en vraag naar professionele marketing hulp!

Volgende week gaan we aan de slag met het bepalen van je doelen!

 

Have fun!

Succes met terugkijken naar het afgelopen jaar! Heb je een vraag stel ze dan gerust via info@salonmarketing.nl.

Liefs,

Sanne – SalonMarketing

🤗 Volg ons ook op Facebook en Instagram

 

×
%d bloggers liken dit: