“You have the same number of hours in the day as Beyoncé.” Een quote die ik regelmatig voorbij zie komen..

Je kent vast wel iemand die fulltime werkt, vrijwilliger is, een succesvolle blog runt en ook nog tijd heeft om boodschappen te doen, instagramwaardige maaltijden kookt en een liefdevol gezinsleven onderhoud… owja en natuurlijk ook nog traint voor een halve marathon.

Dit soort “super-achievers” hebben dezelfde hoeveelheid uren in hun dag als jij, maar op de een of andere manier krijgen zij veel meer voor elkaar. Hoe doen ze dat?

Focus.

Waar je ook mee bezig bent, wat je ook doet op het moment, ga er volledig voor! Focus.

Wanneer je een Olympische speelster ziet gaan voor goud, dan zie je dat zij niet af te leiden is. Nee, ze is 100% gefocust op de taak die ze moet volbrengen. En gezien haar succes, kun je wel zeggen dan gefocust zijn leidt naar overwinning.

Dus wat moet je doen wanneer je merkt dat je gedachten afdwalen van wat je moet doen? Zeg tegen jezelf “Ik ben er weer!”. Als je het hardop zegt krijg je misschien wat verbaasde blikken van anderen, maar het werkt ook wel als je het gewoon tegen jezelf zegt!

Stop met multitasken!

Je e-mail, Instagram, Facebook, dat geweldige kattenfilmpje en een reclame van een grote uitverkoop van je favoriete webshop – dit zijn waarschijnlijk een aantal van de tabjes die je open hebt staan op je computer terwijl jij uit alle macht je werk probeert te doen. Het is tegenwoordig bijna normaal om altijd maar te multitasken.

Stop ermee! Het menselijk brein is helemaal niet gemaakt om te multitasken. Het blijkt zelfs dat we er vreselijk slecht in zijn. Wanneer je probeert te multitasken, verlies je focus en maak je eerder fouten waardoor een project nog langer duurt.

Probeer om alle afleidingen uit te schakelen, zodat jij je volledig kan richten op wat je wilt doen. Een aanrader is om je telefoon uit te zetten of weg te leggen terwijl je werkt. Vindt je dit extreem? Misschien wel, maar bedenk eens hoe vaak je “even” op je telefoon en vervolgens een half uur door Facebook scrollt, je vriendinnen appt, dat kattenfilmpje bekijkt en nog even op instragram kijkt! Het is het proberen echt waard!

Niet storen!

Je bent aan het werken aan een project. Helemaal in je werkbubbel en je gaat als een trein. Dan komt er een collega voorbij om je mening ergens over te vragen. Je praat met haar en geeft jouw mening. Het kost je vrijwel geen moeite om dit even voor je collega te doen. Geen probleem, toch?

Hellaas… deze kleine onderbreking zorgt ervoor dat je helemaal bent afgeleid en uit je werkbubbel bent. Het duurt gemiddeld 23 minuten om weer terug te komen in je flow om verder te gaan met je project. Zonde!

Super-achievers weten dat onderbrekingen je productiviteit om zeep helpen, dus zij gaan dit zoveel mogelijk uit de weg. (Waarom denk je dat de meeste directeuren een afgesloten kantoor hebben!)

Als je geen deur hebt om dicht te doen, probeer dan om een rustige plek te vinden waar je niet gestoord wordt. Zet je inkomende meldingen uit op je computer. En misschien is het een idee om in je bedrijf te zorgen voor een aantal “niet storen” uren in de week voor het hele bedrijf. Zorg er in elk geval voor dat het voor anderen duidelijk is dat ze jou even met rust moeten laten.

Waar je mee omgaat, daar wordt je mee besmet.

Dit gezegde heb je vast wel eens gehoord. En het is waar!

Er is een reden waarom Beyoncé met mensen omgaat zoals Oprah, de Obamas en natuurlijk haar eigen man, Jay-Z. Als je omgaat met mensen met een hoge energie/productiviteit en gedachtegang, zul je merken dat je zelf ook steeds meer op die manier gaat leven en werken. En wie weet inspireer jij deze mensen ook weer!

Ga goed na of de mensen in je leven je energie geven, of juist energie kosten. Het betekend niet dat je mensen uit je leven moet bannen of iets dergelijks. Maar je kunt wel gaan bepalen met wie je de meeste tijd wilt doorbrengen. Probeer jezelf zoveel mogelijk te omringen met “super-achievers”.

Geen idee waar je deze mensen kan ontmoeten? Trek de stoute schoenen aan en schrijf een e-mail aan iemand die je bewonder. Of misschien ken je al iemand maar ben je te verlegen om ze aan te spreken. Stuur ze een mailtje met een uitnodiging dat je hem of haar graag wilt uitnodigen voor een lunch op hun favoriete lunchplek. Je weet nooit waar zo’n simpele en spontane uitnodiging je naartoe zal brengen.

Wees de baas over je emoties.

Iedereen heeft wel eens te maken met emoties zoals frustratie, boosheid, teleurstelling of dat je jezelf gewoon ronduit vreselijk vind. Deze emoties kunnen zover opbouwen dat je alleen maar negatief denkt.

Vroeg of laat komen al deze emoties eruit en ga je stomme dingen doen. Je ligt de hele avond en nacht series te kijken terwijl je een deadline hebt of je eet jezelf helemaal rond waardoor je jezelf nog vervelender gaat voelen. Het spreekt voor zich dat deze dingen niet goed werken voor je productiviteit.

Super-achievers weten hoe ze hun emoties de baas kunnen zijn zodat ze dit soort stomme dingen kunnen voorkomen. Ze doen aan meditatie, schrijven hun gevoelens en emoties in een dagboek, spreken regelmatig af met een lifecoach of laten alles los tijdens het sporten.

Zoek een strategie die werkt voor jou. Je weet dat het werkt als het je een gevoel van opluchting geeft, alsof er een last van je schouders valt en je weer positief bent en klaar bent om geweldig te zijn!

Denk eraan dat zelfs de meest geweldige super-achievers die jij bewonder — en graag op zou willen lijken — ook hele normale mensen zijn met imperfecties en angsten.

Zoals Beyoncé ooit zelf zei, “I know I’m stronger in the songs than I really am.”

We zijn allemaal mensen die hun best doen voor hun werk en hun leven met alle tools en skills die we hebben.  Probeer niet te streven naar torenhoge perfectie, maar streef ernaar het beste uit jezelf te halen – dan heb je altijd succes.

%d bloggers liken dit: