fbpx
06 -10 93 56 26 info@salonmarketing.nl

Daalt je winst in het najaar omdat je klanten hun afspraken allemaal richting de Kerst plannen?

Ja? En laat me raden …

In december moet je “nee” verkopen aan klanten omdat je salon vol zit?

Ontzettend frustrerend is het niet?

Herfstaanbiedingen die je salon niet schaden.

Je bent niet alleen. Veel beautyondernemers worstelen om de agenda te vullen in de aanloop naar Kerst, waardoor het najaar een magere tijd wordt.

Het is verleidelijk om een snelle aanbieding erin te gooien om geld in het laatje te krijgen, maar zijn speciale aanbiedingen in deze tijd van het jaar wel een goede zakelijke zet?

Ja….en nee.

Laten we dat eens van dichterbij bekijken:

Ga aan de slag met specials in de herfstsalon

Je loyale, vaste klanten houden al van wat je doet, dus waarom zou je je winst weggooien door korting te geven? Het is zakelijk gezien niet logisch. Het doet gewoon pijn aan je resultaten.

En het wordt nog erger.

Zodra je klant korting krijgt, kunnen ze ontevreden zijn wanneer de prijzen weer teruggaan naar ‘normaal’. In plaats van trouwe klanten blij te maken met herfstaanbiedingen, maak je de weg vrij om ze chagrijnig te maken wanneer de korting eind november stopt.

Het is echt niet nodig om je prijzen te verlagen om je klanten over te halen. Ik zal je laten zien hoe:

Voeg juist waarde toe in plaats van behandelingen goedkoper te maken.

Het geheim van het overhalen van vaste klanten om te boeken in deze stillere herfstmaanden is:

Toon je dankbaarheid voor hun loyaliteit met een aanbod met toegevoegde waarde. Niet met een lagere prijs.

Vergeet niet dat het een rustige tijd is en je dus tijd over hebt!

Hoe voeg je  waarde toe zonder prijzen te verlagen?

Probeer eens:

  • Een gratis vijl/nagelolie voor de nagels bij elke nagelbehandeling.
  • Of voeg een gratis mini-microdermabrasie of bindweefselmassage toe aan gezichtsbehandelingen.
  • Een gratis proef/mini product bij een gezichtsbehandeling.

De marketingtruc:

Voeg een gratis service toe die jouw niet veel geld kost, maar die klanten overhaalt om hun afspraak te maken. Of nog beter, om een extra afspraak te plannen in november.

Maar mijn klanten houden van aanbiedingen en korting

Een andere manier om een aanbod te doen met toegevoegde waarde:

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mensen veel liever iets extra’s krijgen in plaats van korting op de prijzen. Daarom zijn aanbiedingen in supermarkten zo populair als klanten bijvoorbeeld een gratis product ergens bij krijgen. Bied je klanten dus iets extra’s aan in plaats van een directe korting.

50% meer komt precies overeen met 33% korting op de prijs. Maar bij een snelle winkelbeslissing gaan de meeste klanten ervan uit dat “50% meer” een betere waarde is.

In één onderzoek kochten klanten 73% meer handlotion toen het werd aangeboden in een bonuspakket van “koop er 1 en krijg er 1 gratis” dan wanneer het een vergelijkbare korting droeg. Hoewel wanneer je de wiskunde doet, de twee aanbiedingen dezelfde waarde hebben.

Deze “50% meer” psychologie is briljant voor op tijd gebaseerde schoonheidsbehandelingen.

Wat dacht je van:

Boek een gezichtsbehandeling van 60 minuten en geniet van 50% extra tijd gratis (30 minuten).

Dit werkt ook voor massages.

Je geeft nog steeds toegevoegde waarde (in plaats van prijskortingen), net als de eerdere ideeën. Maar je zet er een andere marketingdraai op om de indruk te wekken dat je op de een of andere manier je prijzen hebt verlaagd.

Nu kun je jouw diensten gaan up-sellen (meer verkopen) 

En het wordt beter:

 

Wanneer je klanten in November in de salon komen kun je ze terwijl ze nog in je salon zijn…

 

  • Inboeken voor het nieuwe jaar (de bovenstaande ideeën werken ook heel goed voor een betere januari maand)
  • Ze verleiden met kerstverkopen die je al in je salon hebt staan.
  • Warm maken voor de cadeaubonnen die je aanbiedt.

De winst zit in de aanbiedingsvoorwaarden

Haal het maximale uit de herfstaanbiedingen met slimme voorwaarden:

  • Moet je het beperken tot geselecteerde teamleden?
  • Of naar de rustige dagen en periodes van de week?
  • En zorg altijd voor een einddatum voor promotie om een ​​gevoel van urgentie te creëren.

Breng je herfstpromoties op de markt

Krijg belangstelling voor je aanbiedingen en zorg dat je erover praat.

  1. Social media marketing

Je kunt in Facebook-advertenties investeren omdat het organische (niet-betaalde) postbereik tegenwoordig zo laag is. Deze speciale herfstaanbiedingen spreken je vaste klanten aan, dus betaal om je advertentie zichtbaar te maken voor je Facebook-volgers in plaats van voor een nieuw publiek.

En vergeet niet om de advertentie tegelijkertijd naar je Instagram-volgers te pushen. Ze kunnen samen worden gepland via je Facebook-bedrijfspagina.

 

  1. Je website

Plaats het op je website. Dit is de gemakkelijkste plaats om de kleine lettertjes op te nemen en de voordelen van het aanbod te ‘verkopen’. Stuur nu verkeer naar deze webpagina met sociale media en e-mailmarketing.

 

  1. E-mailmarketing

Voeg de aanbiedingen toe aan je maandelijkse e-nieuwsbrief, omdat vaste klanten het meest geneigd zijn om een ​​extra afspraak te boeken.

 

  1. Je team

Moedig je team aan om het woord te verspreiden:

  • Leg aan je team uit waarom je een herfstaanbieding doet en de voordelen van het toevoegen van waarde in plaats van alleen korting.
  • Vraag je team om met klanten over het aanbod te praten door kleine posters of folderhouders rond de plek te zetten om gesprekken op gang te brengen.
  • Zorg ervoor dat het ook wordt vermeld bij het afrekenen en voeg het ook vooral toe aan uw voicemailbericht in de salon!

 

In een rustige periode is dit de ideale manier je klanten versteld laten staan met de extra’s die je heel weinig kosten. En geef vooral nooit meer kortingen op de prijs zodat je nooit meer geld misloopt!

Have fun!

Succes met je herfstaanbiedingen! Heb je een vraag stel ze dan gerust via info@salonmarketing.nl.

Liefs,

Sanne – SalonMarketing

🤗 Volg ons ook op Facebook en Instagram

×
%d bloggers liken dit: