In deze onzekere tijden is het handig voor jou als ondernemers om een crisisplan te hebben. Met een crisisplan heb je duidelijk voor ogen wat de manieren zijn om omzet binnen te halen en in contact te blijven met je klanten. In deze tijd is de belangrijkste tip om POSITIEF te blijven, houdt je focus op wat je WEL kan en niet op wat je op dit moment niet kan doen.  Om je te helpen soepeler door deze tijd te komen, heb ik een crisisplan gemaakt die je kan gebruiken.

 

Blijf in contact met je klant.

Neem met alle klanten apart contact op via whatsapp, e-mail of een belletje. Leg de situatie uit en vraag hoe het met de klant is. Op dit moment is het nog zo dat de salons vanaf 6 april weer open mogen, maar het kan zo zijn dat deze datum wordt verzet. Vraag aan je klanten of ze op de VIP lijst willen komen. Zodra de salon weer open mag, bel je deze klanten als eerste om een afspraak in te plannen.

 

Biedt online consults aan

In deze digitale wereld is het super makkelijk om bepaalde werkzaamheden online te doen. Maak een online intakeformulier en laat deze door de klanten invullen. Laat ze daarbij foto’s toevoegen van hun gezicht van alles kanten. Door middel van de foto’s en de informatie kun je de klanten een online huidadvies geven en producten adviseren.

 

Blijf je producten verkopen

Het is nu een goed idee om je producten via een webshop of via Zakelijke Facebook Shop te verkopen. Als je een Zakelijke Facebook Pagina hebt, dan kun je een shop toevoegen aan je pagina. Hiervoor ga je naar de instellingen op je Zakelijke Facebook Pagina, vervolgens ga je naar Sjablonen en Tabbladen, onderaan kies je voor Tabblad toevoegen. Hier staat Shoppen tussen.  Klik op deze link voor een uitgebreide uitleg van Facebook zelf: https://www.facebook.com/business/help/912190892201033?id=206236483305742

Wat nog beter voor je online zichtbaar is, is een Webshop op je website. Waarom werkt dit beter? Je wil graag dat (potentiële) klanten je website zo vaak en zo lang mogelijk bekijken. Hierdoor stijgt je website in de zoekresultaten van Google en wordt je beter zichtbaar voor de mensen die opzoek zijn naar wat jij aanbiedt.

 

Bestel en bezorgservice

Als een webshop of Facebook Shop nog iets te spannend klinkt, introduceer dan een “bestel & bezorgservice”. Klanten betalen simpelweg via een online betaalverzoek of tikkie en jij brengt de producten tot aan de deur van de klant of laat het bezorgen. Dit is een efficiënte manier om toch producten te verkopen en op veilige afstand te blijven.

 

Thuis behandeling pakketten

Maak speciale thuisverzorgingspakketten aan voor je klanten om zichzelf te kunnen behandelen. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een behandeling in de salon maar het is wel een ontzettend goed aanbod om je klanten aan je te binden. Omdat jij laat zien dat je er voor de klanten wil zijn zullen de klanten graag weer bij je terugkomen.

 

Maak korte filmpjes voor social media

  • Product tutorials: Laat zien hoe je het product aanbrengt en vertel hierbij waar het voor is en wat het doet.
  • Uitleg over huidtypes en huidcondities
  • Maak korte filmpjes van jezelf. Vertel hoe jij deze crisis ervaart. Laat zien dat je de klanten wil steunen en dat je voor zover dat mogelijk is voor ze klaar staat.
  • Q&A. Laat klanten van te voren vragen stellen via een social media posts en maak een filmpje met de antwoorden.

Verkoop cadeaubonnen

De betere dagen komen echt wel weer terug en je klanten ook! Promoot  cadeaubonnen/tegoedbonnen die de klanten de rest van het jaar nog kunnen gebruiken. Zo heb je nu alvast wat extra inkomsten. Deze bonnen kun je net als je producten online verkopen via je webshop of Facebook shop. Maar je kan ze natuurlijk ook via de “bestel & bezorgservice” laten bestellen. Tip: Zorg er altijd voor dat je cadeaubon/tegoedbon mooi verpakt is en dat je er een klein cadeautje (proefproductjes of iets dergelijks) bij doet. Klanten waarderen echt de moeite die je erin steekt.

 

Houdt je klanten op de hoogte en betrokken op social media

Blijf bezig met het onderhouden en bouwen van de verbinding met je klanten /volgers zo versterk je de relatie. Biedt steun aan je klanten en je omgeving zoveel als je kan. Geef ze een gevoel van zekerheid, dat alles weer goed komt en dat zorgen voor jezelf ontzettend belangrijk is in deze onzekere tijden. Maak content dat waardevol, empathisch, educatief of inspirerend is. Met zijn allen kunnen we onze mindset veranderen van angst & paniek naar weerbaar & sterk.

Het is klinisch bewezen dat als mensen goed voor hun haar, huid en nagels zorgen dan ze zich daadwerkelijk beter gaan voelen en weerbaarder zijn tegen ziektes. Post lichte, positieve en steunende content over gezondheid, welzijn en een positieve mindset.

 

Vraag naar recensies en reacties

Alle kleinere bedrijven kunnen op dit moment wel wat liefde gebruiken. Laat je klanten en je omgeving weten dat er nog meer manieren zijn om je onderneming te steunen op dit moment:

1. Vraag of ze een recensie willen achterlaten op je facebookpagina of je Google Mijn Bedrijf pagina
2. Vraag of ze willen reageren op je posts.
3. Vraag of ze je berichten willen liken.
4. Tag a Friend. Vraag of ze je willen taggen in een foto of bericht.
5. Geef een zogenoemde “Shout out” op social media. Ze noemen je salon dan in een post.
6. En laat ze natuurlijk alle vrienden en familie naar jouw doorsturen!  

* Doe dit natuurlijk ook terug voor de ondernemers en vergeet niet te bedanken voor de moeite. Je kan nu alle support goed gebruiken.

Normaal gesproken zou je bovenstaande allemaal niet zo snel vragen. Het komt dan al snel “zeurderig” over, maar in deze tijden is dat niet zo en snapt iedereen dat je alle steun kan gebruiken.

 

Wel of geen korting

Uiteraard is het helemaal aan jezelf of je straks als je weer open gaat korting geeft. Het heeft twee kanten. Aan de ene kant wil je klanten bedanken dat ze teruggekomen zijn, aan de andere kant moet je flink aan de bak om geld te verdienen.

Mijn advies: geef je klanten een klein cadeautje als blijk van waardering maar geef geen korting. Win-win. Zij hun waardering voor het terugkomen, jij je welverdiende inkomsten.

 

Don’t stress out

In plaats van in de stress te raken, onproductief te zijn en niet meer na kunnen denken, neem een stapje terug (het is echt niet erg als je alles even moet laten landen…) Maak je hoofd leeg en als je er klaar voor bent maak je een plan voor je bedrijf om de komende tijd door te komen.

You can do this!

%d bloggers liken dit: