We willen allemaal graag meer klanten in onze salon. Meer klanten zorgt voor meer inkomen en dus groei. Wat natuurlijk ontzettend goed en fijn is, maar een beautyonderneming draait niet alleen om geld. Waar het vooral om gaat is die unieke band die je met je leuke klanten krijgt. Je weet vast wel welke klanten ik bedoel, die ideale nr.1 klant. De klant waar je oprecht blij van wordt als je haar naam in je agenda ziet staan.

 

Hoe zou het zijn als al je klanten zo leuk zouden zijn? Dat je bijna niet meer hoeft te dealen met “lastige” klanten. Wat nou als ik je zeg dat het mogelijk is om het aantal ideale klanten te laten groeien in je salon en het niet eens zo super moeilijk is? Ik ga je vertellen hoe je dit voor elkaar krijgt! En het heeft alles te maken met oprechte aandacht, vertrouwen en een beetje inspanning.

 

Regelmatig vragen beautyondernemers mij “hoe krijg ik mijn ideale klanten in de salon?” Het antwoord heeft twee kanten. Als eerste kun je de nr.2 en nr.3 klanten wat extra aandacht geven. Adviseer meer over je behandelingen en producten en neem wat meer tijd voor ze. Met een klein beetje extra inspanning en zorg zullen deze klanten eeuwige fans worden.

 

Het is daarnaast belangrijk om na te gaan wat er is gebeurd met de klanten die niet meer terugkomen. Dit soort cijfers zijn waarschijnlijk onbekend bij salons terwijl het juist belangrijk is om op de hoogte te zijn van deze cijfers. Ze geven je namelijk een beter inzicht in je klantenverloop en wie er niet meer terug komt. Een terugkerende klant komt binnen 16 weken weer terug en zo niet, dan is ze weg. Maar waar is ze naartoe? En waarom komt ze niet terug?

 

Het eerste waar we naar moeten gaan kijken is waarom ze weg is en niet meer terug is gekomen. Vaak is de reden dat ze ontevreden was over haar ervaring in je salon. Daarom is het zo belangrijk om een systeem te ontwikkelen waarin duidelijk beschreven staat hoe jij en je team moeten omgaan met klanten en hoe de klanten behandeld dienen te worden. Je wilt hier één lijn in trekken zodat iedereen het op dezelfde manier doet. Een goede manier om je salon te beoordelen en te verbeteren is door te kijken wat je zelf verwacht van een salon. Waarom zou je er terug komen en waarom zou je de salon zou adviseren bij familie en vrienden. Verbeter de punten die niet goed zijn in je salon.

 

Je moet altijd in je achterhoofd houden dat klanten niet alleen komen om te ontspannen. Ze komen bijvoorbeeld omdat ze vragen hebben over een probleem met hun huid. Maar soms durven mensen er niet gelijk naar te vragen. Daarom is het zo belangrijk om jezelf te profileren als expert. Als jij je klanten verrast met je warme persoonlijkheid, je service, expertise en skills en luistert naar hun wensen en behoeften is de kans groot dat je klanten loyale klanten worden.

 

Er zijn altijd klanten die bij je weg gaan ondanks de inspanning die je hebt gedaan om ze te helpen. Dit zijn nou eenmaal niet jouw ideale klanten. Maar je zult zien dat de meesten de inspanning, de aandacht en je persoonlijkheid waarderen. Je kan natuurlijk alles zo laten zoals het is en doorgaan met wat je nu doet, of je kijkt ernaar als een beautyondernemer en je brengt een paar veranderingen aan. Ga deze week eens kritisch kijken naar wat jij en je team doen en hoe iedereen met de klanten omgaat.

 

Begin door ervoor te zorgen dat iedereen in je team een vervolgafspraak met de klant maakt na hun afspraak. Probeer aan de klant uit te leggen dat een pakket of een kuur met behandelingen voordeliger is dan een eenmalige behandeling, omdat het betere resultaten geeft voor het probleem dat zij willen oplossen. Dit maakt het inboeken van een vervolgafspraak makkelijker en is veel professioneler.

 

Het hoeft dus helemaal niet zo moeilijk te zijn. Je wil vooral je ideale klanten, de leukste, loyale klanten in je salon toch? Dus, ga aan de slag en maak die afspraken!

 

In het kort, de klanten die niet terug komen zullen waarschijnlijk in één van deze drie categorieën passen:

 

  1. Ik kan niet geloven dat zij niet meer komt!

Pak de telefoon en bel de klant op. Vraag gewoon vriendelijk “We hebben je gemist, is alles wel goed?” 

 

  1. De klant die af en toe komt maar al een tijdje niet is geweest.

Stuur deze klant een aanbod om terug te komen – een extraatje bij een behandeling is altijd een goede manier om weer in contact te komen.

 

  1. De energiezuiger.

Dit zijn klanten waar je toch al geen fijn gevoel bij had. Ze waarderen niet wat je doet en deze klanten vreten energie. Wees gewoon blij dat ze niet meer komen.

 

Als jij je blijft richten op klanten uit de eerste twee categorieën ga je de goede kant op. Blijf je cijfers in de gaten houden dan zie je een groei aan ideale klanten en een afname van wegblijvers. Op dat moment is je salon aan het groeien!

 

Vergeet niet voor je klanten te zorgen en ze op de juiste manier te behandelen. Zonder je klanten is je salon niets meer dan een zinloze ruimte en we weten allebei dat je niet in de beautybranche bent gaan werken om over lege ruimtes te beschikken 😉

 

“You don’t get paid for the hour, your get paid for the value you bring to the hour!”

Herken jij jezelf hierin en wil je graag meer weten? Je bent altijd van harte welkom voor een gratis Glow Getter Strategiegesprek zodat we vrijblijvend kunnen kennismaken en ik je meteen een paar waardevolle tips kan meegeven.

Liefs,

Sanne – SalonMarketing

🤗 Volg ons ook op Facebook en Instagram

 

×
%d bloggers liken dit: