Elke beautyondernemer wil dat klanten enthousiast zijn over de salon, een vervolgafspraak maken, geld uitgeven aan de verkoopproducten en de salon aanbevelen bij vrienden en familie. Deze punten zijn positief voor je reputatie en het aanhoudende succes van je salon.  

 Stel je voor dat er een manier was om elke dag je klanten te verwonderen, super goede recensies te ontvangen en alle bovenstaande resultaten te bereiken. Goed nieuws! Het enige wat je hoeft te doen is een waardevolle salon intake te introduceren.

Een waardevolle salon intake is één van de beste marketingtools voor jou, je team en je klanten. Perfecte intakes zorgen ervoor dat je klanten:

  • Zich gewaardeerd en gehoord voelen
  • Je aanbevelen bij anderen
  • Een vervolgafspraak plannen als ze weggaan
  • De beste behandelingen boeken
  • Producten aanschaffen
  • Minder tijd plannen tussen behandelingen
  • Super goede online reviews schrijven

Dit alles, direct of indirect, zorgt voor meer omzet. Het is belangrijk om jezelf en je team te leren wat te doen bij een intake. Hieronder staan een aantal belangrijke punten die je jezelf en je team moet aanleren:  

Luister goed en leer veel.

Zorg ervoor dat je écht de tijd neemt om te luisteren naar wat je klant te vertellen heeft. Dit houdt in dat je geen aannames doet. Je kent je klant misschien al jaren maar je weet nooit alles. Omstandigheden kunnen veranderen en wie weet is je klant wel geïnteresseerd in wat alle opties zijn om haar doel te bereiken.

 

Denk aan lichaamstaal.

Je wilt dat je klant zich zo comfortabel mogelijk voelt tijdens de intake. Een positieve houding en een prettige omgeving kunnen hierbij helpen. Zorg dat je altijd op hetzelfde niveau zit als je klant, ga dus niet naast de klant staan terwijl zij in de stoel ligt. Dat is niet prettig! Ga naast haar zitten of tegenover elkaar aan een tafel en respecteer haar persoonlijke ruimte. Voorkom dat je je armen en benen over elkaar heen doet en zorg voor een open houding. Praat op een normale manier (geen moeilijke vaktermen) om ervoor te zorgen dat je klant begrijpt waar je het over hebt. En als laatste, zorg dat je de naam van je klant weet en lach!

 

Open vragen

Een waardevolle salon intake begint bij het leren kennen van je klant – wees niet bang om persoonlijke vragen te stellen zodat je precies begrijpt wat haar persoonlijke omstandigheden zijn.  Gebruik altijd open vragen in plaats van gesloten vragen om je klant écht te leren begrijpen. Een open vraag is een vraag waar je klant niet enkel ‘ja’ of ‘nee’ op kan antwoorden maar aanmoedigt om meer uitleg te geven. Open vragen stellen zorgt ervoor dat jij de gespreksleider blijft tijdens de intake en er geen onrealistische verwachtingen ontstaan. Maak altijd aantekeningen tijdens de intake zodat je geen dubbele vragen hoeft te stellen.

 

Up-sell je behandelingen

Een waardevolle salon intake kan ervoor zorgen dat jij als specialist ziet waar nog meer waarde ligt voor je klant. Op die manier kun je wellicht een andere, meer waardevolle behandeling aanbieden aan je klant. Moedig je team aan om relevante, waardevolle opties te zoeken voor de klanten. Dit kan betekenen dat je misschien een duurdere behandeling adviseert die écht haar probleem oplost in plaats van een “basis” behandeling. Vaak weten klanten niet wat je allemaal te bieden hebt dus een goede intake kan de perfecte manier zijn om je klant hiervan op de hoogte te brengen. 

 

Check, check en check nog een keer.

Een intake is het moment om na te gaan of je met de klant op één lijn zit wat betreft de behandeling, wat de klant verwacht en wat jij kunt bieden. Als je al aan het behandelen bent is het te laat. Zorg ervoor dat de prijs van de behandeling duidelijk is, vooral als je een up-sell hebt gedaan. Geef je klant de tijd en ruimte om na te denken over eventuele beslissingen. Vertel nog eens in korte lijnen wat je kunt bieden voordat je vraagt naar hun besluit. Als het nog geen duidelijk ‘ja’ is, laat het er dan bij en kom erop terug bij de volgende afspraak.

 

Waardevolle intakes zorgen voor meer verkoop van producten.

Als je meer producten wilt verkopen dan is een waardevolle salon intake wellicht dé oplossing. Tijdens de intake kom je erachter wat de problemen zijn van de klant. Bij de behandeling kun je extra uitleg geven over producten die het probleem oplossen. Vraag over hun routine thuis en gebruik dit als opening om je verkoopproducten te introduceren.

 

Rollenspel verhoogt het zelfvertrouwen.

Rollenspel kan een krachtige manier zijn om het zelfvertrouwen van je teamleden te vergroten. Intakegesprekken zijn dé perfecte manier om te oefenen. Laat je team in paren verschillende salonscenario’s naspelen om er zeker van te zijn dat iedereen er vertrouwen in heeft. Zorg ook dat de teamleden elkaar helpen en tips geven tijdens de reflectie.

 

Zoals bij al je marketingactiviteiten, zorg ervoor dat je meet wat het effect is van je vernieuwde intakegesprekken zodat je kunt zien wat het verschil is geweest. Vergelijk punten zoals verkoop van producten per teamlid, het aantal geboekte vervolgafspraken, klachten en recensies van voor en na het introduceren van de vernieuwde intake. Beloon de teamleden die hun targets hebben gehaald en coach de teamleden die meer hulp nodig hebben.

Salon intakes kunnen een win-win zijn voor je team en je klanten. Terwijl je klanten zich extra speciaal voelen en op de hoogte zijn van alle mogelijke behandelingen, zullen jij en je team stralen door de kennis die jullie hebben waarmee je écht klanten kunt helpen. Onthoud altijd dat een goed uitgevoerde salon intake goud waard is!

 

Neem vooral contact op met SalonMarketing voor meer advies over een waardevolle salon intake! 

Liefs,

Sanne – SalonMarketing

🤗 Volg ons ook op Facebook en Instagram

 

×
%d bloggers liken dit: