Een struikelblok voor veel beautyondernemers. Het werven van klanten.

Iedereen roept dat social media het antwoord is op al je klantproblemen. Social media kan onwijs krachtig voor je werken, maar kost ook veel tijd om in te groeien.

Wat als je nu klanten nodig hebt? Het liefst gisteren al!  Daar gaat deze 2-delige blogserie over. Ik ga je helpen om alle klanten die je wil te krijgen en te behouden!

 

Waarom wil je meer klanten?

Dit lijkt een domme vraag, maar denk er even goed over na.

Je hebt het al druk. Je werkt van 8 uur ’s ochtends tot 19 uur’ s avonds. Je brengt eigenlijk al je tijd door met je klanten, maar je hebt meer klanten nodig omdat je niet genoeg geld verdient.  

Dan gaat er echt iets niet goed.

Je hebt dan niet meer klanten nodig, maar meer omzet. Tijd om je prijzen goed te bekijken en te verhogen. Je doet het duidelijk goed genoeg om zoveel klanten binnen te halen een realistische prijsverhogen zal de klanten dan echt niet afschrikken en laat je omzet stijgen.

Iets anders om over na te denken. Hoeveel loyale klanten komen er in je salon?

Een beautyonderneming kan op lange termijn niet overleven zonder loyale terugkerende klanten. Als je klanten slechts één of twee keer komen en daarna niet meer, dan moet je misschien naar de serviceniveaus, basisvaardigheden of de sfeer in je salon kijken

Denk goed na over de echte reden waarom je meer klanten wil. Is het echt dat je meer klanten nodig hebt of is er een onderliggend probleem?

 

Het vinden van de juiste klanten

Ervan uitgaande dat je echt meer klanten nodig hebt. Omdat je net bent begonnen of je salon hebt uitgebreid. Je hebt nieuw personeel aangenomen en daarom mogelijkheden om meer klanten op te vangen. Lees dan vooral verder…

Het eerste wat gelijk duidelijk moet zijn: Je wil het juiste type klant binnenhalen. De klant waar jij het liefst mee werkt en die steeds terugkomt omdat ze waardeert wat je doet.

 

Wie is mijn ideale klant?

Denk eens na over je bestaande klanten. Met wie werkt je het allerliefst? En met wie liever niet?

Welke eigenschappen hebben de leuke klanten of waarom werk je liever niet met die minder leuke klant?

Het kan aan verschillende dingen liggen, van persoonlijkheid tot inkomensniveau, van geslacht tot leeftijd. Je bent niet gemeen als je zo denkt, je identificeert alleen je ideale klant en dit is mega belangrijk voor je bedrijf.

Schrijf een paar zinnen over je ideale klant. Dit is echt geen zinloze theoretische oefening. Je wil weten wie deze klanten zijn zodat je erachter kunt komen waar je ze kan vinden en hoe je ze kan benaderen.

Waarschijnlijk lijkt je ideale klant veel op jezelf. Dit is volkomen logisch. Dit zijn namelijk de mensen die je het beste begrijpt, makkelijker mee praat en een goede klantrelatie mee opbouwt. Als dit het geval is, is het antwoord op de vraag ‘Waar vind ik deze mensen?’ een stuk makkelijker! Wat doe je graag, waar ga je graag naartoe?

 

Hoe kijk jij naar je klanten?

Denk is na over hoe jij naar je klanten kijkt? Zijn het lopende geldmachines? Of zie je ze als waardevolle personen voor wie je een fantastische service wilt verlenen. Mensen die je keer op keer wilt leren kennen en zien.

Logisch dat het antwoord op deze vraag veel kan vertellen over waar het onderliggende probleem ligt.

Je moet jezelf, je tijd en je diensten op de goede manier waarderen, maar dit geldt ook voor je klanten. Zonder klanten ben je nergens dus bedenk goed hoe je ze bekijkt.

 

De waarde van een loyale klant

Uiteindelijk blijf je een ondernemer en moet je wel denken aan geld.  

Maar kijk in plaats van per behandeling of product, naar de waarde die een klant op lange termijn kan opleveren.

Je wil een goede langdurige relatie met een loyale klant niet wil beschadigen door verkeerd advies of onzin verkoop waar je niet achter staat.

 

Hoe je echt klanten gaat binnenhalen!

Het klinkt simpel maar het werkt echt. De beste plek om nieuwe klanten binnen te halen is bij de klanten die je al hebt.

Ik ga nu twee aannames doen, de eerste is dat je op zijn minst een paar klanten hebt en de tweede is dat je echt geeft om wat je doet en je een uitstekende service biedt. Ik voel me redelijk veilig in deze veronderstellingen, vooral omdat je al tot hier bent gekomen met lezen… en het laten groeien van je beautyonderneming.

 

Bestaande klanten

Mond-tot-mond reclame is de beste manier en vaak de goedkoopste en snelste manier om nieuwe klanten te krijgen. Dit is precies de reden dat social media door bedrijven wordt gebruikt om een breed netwerk te creëren.

De aanbeveling van een vriendin is veel waardevoller dan een advertentie.

Bestaande klanten komen naar je toe omdat ze waarderen wat je doet, dus waarom zouden ze je niet willen aanbevelen?

Dus de eerste manier om meer klanten van je bestaande klanten te krijgen, is een zeer complexe formule. . . . VRAAG HET ZE!

Dit doe je niet bij nieuwe klanten, maar bij vaste loyale klanten die regelmatig bij je terugkomen. Ze zijn gek op wat je doet  en vinden het helemaal niet erg om je aan te bevelen bij vriendinnen.

Vind je het ongemakkelijk om dit op zo’n directe manier te vragen aan je klanten?  Maak dan gebruik van een goede aanbevelingsaanbieding.

 

De magie van de aanbevelingsaanbieding!

OK, het is niet echt magie. . . eigenlijk is het heel simpel.

Je maakt een aanbieding voor je bestaande klanten om een vriendin naar de salon te verwijzen die nog geen klant is. Bijvoorbeeld in de vorm van een vriendinnenactie.

Check altijd even of diegene echt nog geen klant is en geef beide een leuke korting of beloning.

Twijfel je nog over de werking? Kijk dan even naar Netflix. Een paar jaar geleden bestond het bedrijf nog niet. Nu hebben ze miljoenen loyale klanten.

Netflix heeft een aanbevelingsprogramma voor bestaande klanten die een nieuwe klant aanleveren. Zij begrijpen de waarde van een loyale klant.

 

Voorbij de aanbeveling.

Je hebt dus maar een paar klanten – of helemaal geen klanten – en zelfs na het gebruik van de aanbevelingsaanbieding heb je nog steeds niet genoeg klanten om je afsprakenboek te vullen. Wat nu?

Tijd om met groter geschut te gaan werken. Het is tijd voor mijn 3-staps “Voor altijd klanten” -strategie! Nog heel even geduld… In deel 2 van deze 2-delige serie lees er alles over!

 

 

Voor nu..

  • Check je prijzen
  • Omschrijf je ideale klant
  • En vraag om die aanbevelingen!
%d bloggers liken dit: