klantenIk heb de laatste tijd veel vragen gekregen over het zogenaamde algoritme van Facebook. En dan voornamelijk waarom Facebook niet al je posts aan al je klanten/volgers laat zien. Ik ga dit vandaag uitleggen, want als beautyondernemer wil je graag invloed hebben op wie jouw berichten te zien krijgt.

Facebook’s newsfeed values

Facebook heeft zogenaamde newsfeed values. Hierin wordt beschreven waar het algoritme op gebaseerd is en welke factoren van invloed zijn op de berichten en de personen die iemand te zien krijgt in zijn of haar tijdlijn. Facebook geeft aan dat de tijdlijn een combinatie is van vrienden en familie, informatieve posts en entertainment. De volgorde wordt gebaseerd op de acties van de persoon zelf.

Kun je de tijdlijn beïnvloeden?

Volgens Facebook beslissen gebruikers (in dit geval jouw klanten/volgers) zelf wat zij zien in hun tijdlijn: Facebook rangschikt dit alleen. Hoe doen jouw klanten/volgers dat? Op de volgende manieren kunnen klanten/volgers hun voorkeuren laten blijken:

  • Berichten liken, delen of reageren op berichten
  • Optie als eerste weergeven inschakelen bij pagina’s en personen
  • Advertenties markeren als nuttig
  • Berichten rapporteren of verbergen
  • Pagina’s en personen volgen/ontvolgen
  • Advertenties verbergen

Daarnaast wordt ook bijgehouden hoelang iemand naar een video kijkt en hoelang het duurt voordat iemand weer terugkeert naar Facebook nadat diegene heeft doorgeklikt naar een artikel of website. Hoe langer je wegblijft, hoe relevanter het wordt.

Gevolgen voor bedrijven?

Als je dit zo leest, dan valt het allemaal wel mee. Alleen wordt er door Facebook net iets meer aandacht geschonken aan de updates van vrienden en familie. Dit heeft enkel gevolgen voor beautyondernemers die weinig interactie hebben met hun volgers. Beautyondernemers met veel likes, reacties en shares, hebben weinig last van het algoritme.

Facebook wilt met dit algoritme bedrijven aanmoedigen om door te blijven gaan met het maken van relevante content.

“We encourage Pages to post things that their audience are likely to share with their friends.”

Conclusie?

Zorg ervoor dat je consistent blijft posten en probeer interactie te krijgen met je volgers. Hoe meer likes, reacties en shares hoe beter jouw berichten zichtbaar worden op de tijdlijn van je volgers. Op deze manier zul je steeds sneller groeien.

Wil je het optimale uit je social media accounts halen? Neem dan eens contact met ons op via info@salonmarketing.nl en wie weten drinken we binnenkort samen een bakje koffie om het een en ander te bespreken!

%d bloggers liken dit: