Wist je dat het binnenhalen van een nieuwe klant gemiddeld 5 tot 25 keer duurder is dan het behouden van een bestaande klant? Ook erg interessant: uit onderzoek blijkt dat wanneer je customer retention rate met 5% groeit, dit je winst kan verhogen van 25% tot maar liefst 95%!
(Met customer retention worden de inspanningen van een bedrijf bedoeld om bestaande klanten te behouden en het aantal vertrekkende klanten zo veel mogelijk te beperken.) Het is dus van belang dat je bestaande klanten tevreden houdt. In dit blog ga ik je vertellen hoe retention marketing je omzet verhoogt en hoe je ermee aan de slag kunt gaan!

 

Je klantenbestand is goud waard!

In je bestaande klantenbestand zit veel potentie. Tevreden en enthousiaste klanten delen hun ervaring via hun familie, vrienden en kennissen en zijn ware ambassadeurs van je salon. Maar er zijn nog meer redenen waarom het goed onderhouden van de relatie met je klanten een win-win situatie oplevert:

* Tevreden klanten staan meer open voor nieuwe behandelingen en productverkoop. Dit verhoogt de Customer Lifetime Value (CLV). “Customer Lifetime Value is een berekening van wat een klant opbrengt in de totale periode dat hij klant is.”
* Enthousiaste klanten zijn minder gevoelig voor de prijzen die je hanteert omdat ze weten dat je het waard bent.
* Bestaande tevreden klanten stappen minder snel over naar een concurrent.

Het is dus absoluut de moeite waard om een stapje harder te lopen voor je huidige klanten. Ga eens bij jezelf na of je dat momenteel wel voldoende doet. Op welke manieren loop jij nu een stapje harder voor je bestaande klanten en welke kansen liggen er nog?

Probeer de moeite die je stopt in retention marketing meetbaar te maken zodat je kunt bijsturen op het resultaat. Zet voor jezelf een duidelijke doelstelling op het gebied van klantbehoud. Doe je dit goed dan kun je hiermee ontzettend groeien!

5 Tips om aan de slag te gaan met Retention Marketing.

Tip 1: Een sterke basis.

Bouw je salon op duidelijke kernwaarden. Zorg dat iedere medewerker binnen je salon de kernwaarden kent en ernaar handelt. Het is de belangrijkste stap om een sterke basis op te bouwen en de behouden.
Daarnaast zorg je ervoor dat de communicatie naar buiten ook je kernwaarden uitstraalt. Zo blijft de communicatie van je salon op één lijn. Als dit niet het geval is begrijpen je klanten niet wie je bent en wat je wilt uitstralen en zullen ze zich niet verbonden met je voelen. En terecht. Heb je je basis niet op orde? Ga hier dan eerst mee aan de slag.

Tip 2: Zet social media in om je klantrelaties te onderhouden.

Zorg dat je op de social mediakanalen zit waarop je klanten actief zijn en ga met ze communiceren. Plaats eens een reactie onder hun update, repost een foto die ze van je product hebben gemaakt, beantwoord vragen die ze stellen (ook als dit niet direct met je salon te maken heeft). Daarnaast kun je via eigen post je klanten vragen stellen: Welke behandeling is hun favoriet, welke producten gebruiken ze, hebben ze vragen over hun huid, enz. Er zijn genoeg manieren om via social media het contact met je klanten op een leuke en eenvoudige manier te onderhouden.

Tip 3: Maak waardevolle content.

Schrijf blogs die je klanten helpen bij het oplossen van beautyproblemen. Onderzoek aan welke informatie, behandelingen of producten je klanten behoefte hebben en speel hierop in via een nieuwsbrief. Zorg ervoor dat je begrijpt wat er bij je huidige klanten speelt en speel hierop in zodat je ze verder kunt helpen. Daar krijg je hele blije en enthousiaste klanten van!

Tip 4: Organiseer een klant-event. Een klant-event kan op verschillende manieren heel veel kansen bieden. Je kunt je huidige klanten iets extra’s geven en daarbij nieuwe producten en diensten laten zien. Als je dit goed aanpakt kan dit een groot succes worden en is het bovendien een leuke manier om te zorgen dat de content over jouw event door je klanten via social media gedeeld wordt.

Tip 5: Maak een goede campagne Zet een gave campagne op voor je huidige klanten. Beloon ze voor hun loyaliteit en verras ze met iets extra’s. Denk bijvoorbeeld aan een speciale borrel/high tea voor je trouwe klanten waarbij ze een leuke goodiebag ontvangen. En vergeet hierbij niet de koppeling met online & offline. Een offline event kun je extra kracht bijzetten met een online koppeling en andersom.

Er zijn natuurlijk meer manieren die bijdragen aan Customer Retention. Denk aan spaarkaarten, community platformen waarop jouw klanten informatie krijgen en kunnen delen, etc. Het gaat er uiteindelijk vooral om dat jij je klanten goed kent en weet hoe je ze kunt verassen of iets extra’s voor ze kunt doen. Dit zal altijd resulteren in een beter klantbestand omdat jij je richt op de juiste doelgroep en hierop kunt inspelen.

Retention Marketing & Acquisition Marketing:

Retention marketing moet altijd onderdeel uitmaken van je marketingactiviteiten. Zo voorkom je dat je klanten niet meer terugkomen. Maar klanten behouden is natuurlijk niet je enige focus. Hieronder zie je een model van HubSpot die je een idee geeft van de verhouding tussen acquisition marketing (klanten binnenhalen) en retention marketing (klanten behouden). Hoe meer nieuwe klanten je binnenhaalt hoe belangrijker het wordt deze relaties zo goed mogelijk te onderhouden. Op die manier worden nieuwe klanten vanzelf vaste klanten!

Het is best gek eigenlijk hoeveel salons momenteel nog kansen laten liggen die binnen handbereik zijn. Wil je hiermee aan de slag maar weet je niet goed hoe neem dan contact met ons op!

%d bloggers like this: