Veel salons hebben last van een dipje in de herfst. De drukke en dure zomermaanden zijn voorbij en sommige klanten boeken pas november of december omdat dit dichtbij Kerst is.

En laat me raden… na een tijdje, zo rond begin november moet je klanten afwijzen omdat de salon compleet volgeboekt zit voor de feestdagen! Super frustrerend vind je ook niet?

Zijn speciale salon acties wel goed voor je beautyonderneming?

Je bent niet de enige. Veel beautyondernemingen hebben moeite met het vullen van de agenda tot de kerstgekte weer begint. Oktober en november kunnen lastige maanden zijn (ben je op zoek naar een aantal super goede social media tips voor tijdens de kerstdrukte? Dan is deze blog echt iets voor jou)

Het is heel verleidelijk om een speciale herfstactie te houden om te zorgen voor wat extra inkomsten maar zijn dit soort acties wel een slimme zet?

Ja….en nee

We leggen het uit:

Een andere kijk op speciale herfstacties.

Je loyale vaste klanten waarderen al wat jij doet dus waarom zou je de winst weggeven met kortingsacties?

Het is totaal niet logisch en het is niet goed voor je onderneming.

En het wordt nog erger.

Als je eenmaal je prijzen hebt verlaagd kunnen klanten gaan klagen wanneer ze weer de ‘normale’ prijs moeten betalen. Zo zorg je er juist voor dat de loyale trouwe klanten ontevreden en chagrijnig worden op het moment dat de actie voorbij is. Het is totaal niet nodig om je prijzen aan te passen om ervoor te zorgen dat je klanten blijven boeken. Ik ga je laten zien hoe dit kan…

Voeg waarde toe aan je behandelingen zonder kortingen te geven.

Het geheim om klanten een afspraak te laten maken in deze rustigere maanden is:

Laat je dankbaarheid voor hun loyaliteit zien door waarde toe te voegen aan je behandeling in plaats van korting te geven.

Vergeet niet dat jij en je team het rustig hebben deze maanden. Je hebt tijd over dus gebruik deze tijd!

Voeg waarde toe aan je behandelingen en geef geen kortingen meer. Ik zal je een paar voorbeelden geven:

  • Gratis nagels lakken bij elke pedicurebehandeling.
  • Een upgrade naar een Olaplex behandeling bij elke kleurbehandeling.
  • Of geef een korte bindweefsel- of cuppingmassage bij een gezichtsbehandeling.

Je snapt het punt misschien wel… Voeg iets extra’s toe bij je behandeling wat jouw salon verder niks extra’s kost om te doen maar er wel voor zorgt dat klanten eerder terugkomen of zelfs een extra afspraak maken.

Verhoog direct het aantal afspraken in de toekomst.

Het wordt nog beter:

Nu je ze verleid hebt om een afspraak te maken in de rustige maanden kun je je verkoop verder uitbreiden door:

  • Boek je klanten vast door in de drukke maanden en zelfs in januari!
  • Verleid ze met je speciale kerstproducten en cadeautjes.
  • Praat met je klanten over je cadeaubonnen.

Besteed aandacht aan de aanbiedingsvoorwaarden

De truc is om slim om te gaan met de aanbiedingsvoorwaarden:

  • Wellicht kun je de actie beperken tot een geselecteerde specialist in je team. (kijk welke teamleden het rustiger hebben en wat hun capaciteiten zijn)
  • Of misschien moet je de actie beperken tot rustigere dagen of periodes van de week.
  • En zorg altijd voor een einddatum van je aanbieding om voor een gevoel van urgentie te zorgen.

Effectieve speciale aanbiedingen zonder korting te geven.

Vergeet niet dat wanneer jij of je team niks te doen hebben in de rustige maanden het veel beter is om je klanten een “wow” gevoel te geven door extra waarde toe te voegen. Dit kost je alleen wat tijd en je salon groeit en groeit.

Have fun en succes!

Heel veel plezier met het creëren van je speciale herfstaanbieding! Heb je een vraag stel ze dan gerust via ons contactformulier.

Liefs,

Sanne – SalonMarketing

🤗 Volg ons ook op Facebook en Instagram

%d bloggers like this: