Vraag jezelf eens af:  Breng jij alle campagnes met volledige passie over aan jouw klanten?

Slechte uitvoering is vaak de oorzaak dat een marketingcampagne niet naar verwachting verloopt. Veel salons willen nieuwe klanten aantrekken met hun campagnes. Toch laten ze vaak de kans liggen om “campagneklanten” om te zetten naar trouwe klanten.

Hoe en waarom worden “campagneklanten” vergeten?

Er zijn 3 redenen:
– Er wordt niet aan de klant gevraagd om een klantenkaart in te vullen voor toekomstige communicatie.

– De klant wordt behandeld als “koopjesjager” en krijgt niet de volle aandacht tijdens de behandeling.

– De klant wordt niet gevraagd om een nieuwe afspraak te maken.

Ik heb een aantal tips om een gegarandeerd succes te maken van toekomstige campagnes:

1. VIP behandeling
Leer jezelf en je team aan om elke klant te behandelen als een VIP. Zorg ervoor dat jouw team weet dat de wijze van behandelen bij iedere klant (en vooral de campagneklanten) hetzelfde moet zijn. Iedere klant verdient het om behandeld te worden als een VIP!

2. Campagne info.
Om het meest uit de campagnes te halen is het essentieel dat elke medewerker in de salon weet welke campagnes er op dat moment zijn en wat de voorwaarden zijn hiervan. Het team moet voorbereid zijn zodat ze vol vertrouwen vragen kunnen beantwoorden over de campagne.

3. Nieuwe afspraken.
Leer of verfris de werkwijze van het team in de salon wat betreft het maken van nieuwe afspraken. Vraag tijdens het afrekenen of de klant een nieuwe afspraak wil maken. Niet alle klanten zullen hier op in gaan maar de meesten wel.

4. Evalueer de resultaten.
Campagnes maak je met een doel. Bijvoorbeeld het introduceren van een nieuwe behandeling, het stimuleren van de verkopen of bekend maken van je salon. Evalueer welke campagnes het beste werken voor jouw salon en welke je in de toekomst wilt gaan maken.

5. Bewust zijn van je merk (je salon)
Als de reacties op je campagnes teleurstellend zijn, vergeet dan niet mee te rekenen dat je wel het merk hebt laten zien. Potentiële nieuwe klanten hebben je salonnaam of locatie gezien en zullen daar in de toekomst aan denken. Het bekendmaken van je merk in jouw regio kan klanten in de toekomst dichterbij brengen.

6. Maak van campagneklanten trouwe klanten. Campagnes geven saloneigenaren de kans om een campagneklant om te toveren naar een trouwe klant die regelmatig terugkomt. Een solide eerste indruk en ervaring zorgen ervoor dat je klant graag terugkomt.

 Van campagneklant naar trouwe klant:
– Vraag elke klant om een klantenkaart in te vullen voor toekomstige correspondentie.

– Behandel elke klant hetzelfde, als een VIP.

– Maak een nieuwe afspraak met de klant.

7. Email Follow-Up strategie
Follow-up is belangrijk. In contact blijven met een klant na hun eerste afspraak is een kans op een nieuwe afspraak. Blijf jij in contact met de klant? Zo niet, start dan met een Follow-Up E-mail Strategie voor alle klanten die voor het eerst zijn geweest.

Email 1: één dag later – Stuur een behulpzame mail met belangrijk advies over bijvoorbeeld het behouden van de kleur van het haar, het verzorgen van de huid of wimpers of het belang van water drinken na een massage.

Email 2: één week later – Stuur een e-mail om op de hoogte te blijven van de klant. Geen verkooppraatjes, gewoon een simpele mail waarin je vraagt hoe het met de klant is en stuur daarbij achtergrond informatie over de behandeling en hoe vaak het aan te raden is de behandeling te herhalen om het beste resultaat te bereiken.

Email 3: Twee weken later – Stuur een e-mail met informatie over jouw spaarprogramma en welke voordelen hiermee gepaard gaan. Dit kan ervoor zorgen dat de klant een nieuwe afspraak maakt.

8. Voer je campagnes met volle passie uit.
Het laatste ingrediënt voor een succesvolle campagne is een team (en jijzelf) die de campagne met volle passie aan de klanten overbrengt. Inspireer je team!

%d bloggers like this: