Misschien denk je dat een businessplan schrijven alleen maar kan als je nog moet beginnen met je onderneming. Maar dat is niet zo! Natuurlijk is het handig om er al voor je start een te hebben geschreven, maar veel beautyondernemers (waaronder ikzelf) zijn gewoon begonnen. Later kom je erachter dat een businessplan toch wel erg handig is om gericht te gaan groeien met je bedrijf of als je met investeerders gaat werken. Met een businessplan kun je jouw bedrijf sturen naar jouw doel. Daarom kun je er altijd aan beginnen! Dit artikel is handig voor de startende beautyondernemer, maar ook voor de ondernemer die al een tijd onderweg is maar wel wat sturing aan haar bedrijf kan gebruiken! Are you ready?

Waar begin je?

Een businessplan schrijven lijkt heel lastig en je kan er tegenop zien om het te maken. Je kunt het echt zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Ga je jouw businessplan schrijven voor een investeerder dan is het belangrijk om een duidelijk en overtuigend verhaal neer te zetten. Schrijf je het puur voor jezelf maak het dan precies zoals jij fijn vindt. Neem er vooral genoeg tijd voor en probeer het niet in één dag allemaal te doen. Vraag om hulp als je dat nodig hebt!

De eerste tip is om te gaan brainstormen, schrijf al je ideeën op. Wat wil jij bereiken binnen 5 jaar? Hoe ga je jouw doelen bereiken? Wees zo uitgebreid als je zelf wilt. Uiteraard ga je ook goed nadenken over je ideale klant en wat hij of zij nodig heeft. Er moet een perfecte balans zijn tussen wat jij aanbiedt en wat de wens van jouw ideale klant is. Zit dit niet op één lijn dan bereik je de ideale klant niet.

Jouw blauwdruk

Via internet kun je meerdere voorbeelden vinden van een businessplan. Laat je niet bang maken door moeilijke grafieken, vragen en teksten. Lees een voorbeeldplan goed door en ga hierna aan de slag met je eigen plan. Laat weg wat voor jou niet van toepassing is. Het businessplan is voornamelijk voor jezelf en eventuele investeerders.

Het is wel aan te raden om je businessplan zo volledig mogelijk te maken. Het is als het ware de blauwdruk van jouw bedrijf. Vanuit je businessplan ga jij je doelen bepalen en plannen. Als er iets niet volgens plan loopt kun je altijd je businessplan erbij pakken. Maar wees wel flexibel als blijkt dat er iets veranderd moet worden, niemand kan namelijk de toekomst voor 100% plannen. Misschien veranderen jouw ideeën of gebeurt er iets waardoor jij je plannen moet bijstellen.

Wat moet er echt in staan?
Naast de basisgegevens zoals naam en vestigingsplaats zijn de volgende punten ook goed om in je businessplan op te nemen.

  • Een samenvatting van jouw idee. Ga in op je idee, de markt, potentiële klanten, mogelijke concurrenten en hoe je je wilt onderscheiden. En heel belangrijk als je met investeerders gaat werken, vermeld de belangrijkste cijfers uit je financiële plan.
  • De planning voor de eerste 5 jaar van je onderneming. Ongetwijfeld gaat deze planning veranderen tijdens het ondernemen maar een rode draad in je plan is altijd goed.
  • Denk ook aan een financieel plan, wat wil je zelf als salaris, welke vaste lasten moet je betalen, misschien ga je wel met personeel werken, enz. Maak een schatting van de omzet en de winst die je nodig hebt en zet net iets hoger in. Beschrijf ook duidelijk welke investeringen je moet doen zoals het aanschaffen van apparatuur, je werkruimte, telefoon, laptop etc. Zoek goed uit van tevoren wat je nodig hebt zodat je niet voor verassingen komt te staan.
  • Je marketingplan. Heb je deze nog niet dan help ik je hierbij via het marketingplan in 6 stappen.
  • Persoonlijke gegevens en ondernemerskwaliteiten. Met een businessplan presenteer je jezelf. Vermeld persoonlijke gegevens, ook die van je eventuele zakenpartner. Denk aan personalia, burgerlijke staat en werkverleden. Zie dit als een kleine cv. Vertel ook waarom je ondernemer wilt zijn/worden, wat je persoonlijk met je bedrijf wilt bereiken en wat je sterke en zwakke kanten zijn. Hoe ga jij jezelf ontwikkelen als ondernemer? Volg je opleidingen, laat je je coachen?

De puntjes op de ï
Ik raad je echt aan om je businessplan zo uitgebreid mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld ook aan je huisstijl en je klantenservice. Het is fijn om alles onder controle te hebben en eventueel goed voorbereid te starten aan je bedrijf. Hierdoor loop je minder tegen onverwachte zaken aan, is alles geregeld en weet je waar je naartoe werkt.

Het belangrijkste is dat jouw businessplan van jouw is.

Tips

  • Houd het simpel en beknopt. Het moet voor de gemiddelde lezer goed te begrijpen zijn. Maak er geen lijvig document van, dat is nergens voor nodig.
  • Vraag feedback. Leg je plan voor aan mensen met en zonder kennis van ondernemen en neem tips en adviezen mee.

 

Laat je mij weten of je iets hebt aan mijn tips?

 

%d bloggers liken dit: