Wil jij leuke Instagram Stories maken voor je salon Instagram? Goed idee! Stories zijn een redelijk nieuwe manier om jouw verhaal te vertellen. Het zijn reeksen bewerkte foto’s, filmpjes en gifjes dit na 24 uur in principe weer weg zijn. Door alles achter elkaar te zetten, kun je echt een verhaal laten zien.

Door hier goed op in te spelen sluit je aan bij deze nieuwe manier van communiceren, geef je jouw salon een persoonlijke touch en kun je jouw Instagram account laten groeien. Je moet natuurlijk alleen even weten hoe je het doet en wat je er allemaal mee kan!

 

Wat zijn Instagram stories?

Instagram stories, de reeksen afbeeldingen & filmpjes die samen een ‘story’ vormen, kun je bovenaan het beginscherm van de Instagram app vinden. Ze zijn anders dan de gewone, vaste berichten. De gewone berichten blijven staan tot je ze weghaalt, stories verdwijnen na 24 uur. Daarnaast kun je er heel veel na elkaar uploaden waardoor je een verhaal vormt.

Uiteraard kun je bij de gewone berichten ook meerdere foto’s of filmpjes achter elkaar in één bericht plaatsen (met de ‘caroussel’- functie). Maar bij de stories zijn ze vaak spontaner en beter zichtbaar.

Overigens kun je stories een langere levensduur geven door ze toe te voegen aan een ‘uitgelicht’ album, zie verderop.

Maar een van de belangrijkste punten is het creatieve element. Instagram geeft gebruikers met Instagram Stories oneindig veel mogelijkheden om foto’s en filmpjes te bewerken. En daarnaast zijn de stories verticaal en niet vierkant zoals de gewone berichten.

Waar vind je Instagram stories?

Je vindt Instagram stories op meerdere plekken:

  1. Bovenaan je Instagramscherm;
  2. Via je profielfoto op je profielpagina, als je de afgelopen 24 uur iets geplaatst hebt;
  3. Tussendoor in je feed.
  4. Tenslotte zijn de stories die je plaatst ook zichtbaar voor desktopgebruikers én kun je ze delen met je Facebookaccount.

Je herkent de stories aan de ronde profielfoto cirkels. De accounts met stories hebben een roze-paarse rand om hun profielfoto heen.

De stories bovenaan het scherm vallen natuurlijk als eerste op. De perfecte kans om beter zichtbaar te zijn voor je volgers.

In het voorbeeld hieronder, van mijn salon BeyouT, zie je aan de roze rand om het logo dat ik de afgelopen 24 uur een story hebben geplaatst.

 

Door op de profielfoto te klikken, ga je direct naar de story. Als je de story hebt bekeken en daarna weer teruggaat naar de profielpagina, is het rondje niet langer roze maar grijs. Je kunt de story gewoon opnieuw bekijken door opnieuw op de profielfoto te klikken. De grijze kleur geeft alleen aan dat je hem al heb bekeken. Als er geen roze of grijze cirkel om het ronde profielfotootje heen staat, is er de afgelopen 24 uur geen story geplaatst.

Het algoritme van Instagram probeert in te schatten welke stories jij leuk vind en laat die als eerste zien. Overigens zegt Instagram zelf dat je, als je maar blijft swipen, vanzelf iedere story van iedereen die je volgt zou moeten tegenkomen.

Instagram stories maken.

Om een story te maken, ga je naar het beginscherm.

Zoals je ziet in het screenshot hierboven. Klik op je profielfoto of op het cameraatje linksboven. Als je nog geen story hebt geplaatst, zie je een plusje bij het cameraatje staan.

Je scherm opent in het camerascherm. Maak een foto/filmpje of voeg een foto/filmpje toe vanuit je bestanden. Op het moment dat je dit hebt gedaan zie je onderin de mogelijkheid om je foto/filmpje te plaatsen (‘Je verhaal’) of op te slaan (inclusief tekst, tekeningen en stickers).

Door op het ‘Je verhaal’ te klikken, wordt je foto/filmpje aan je ‘story’ toegevoegd.

Even de stappen op een rijtje:

  1. Open je story scherm door op je profielfoto met het plus te klikken, of op het camera icoontje;
  2. Maak een foto/filmpje of voeg deze toe vanuit je telefoonbestanden;
  3. Bewerk je foto/filmpje eventueel;
  4. Klik op ‘Je verhaal’ om de foto/filmpje toe te voegen;

Als je een Instagram story wilt maken, staat het beginscherm in de ‘normale modus’. De grote ronde knop in het midden is de opnameknop waarmee je foto’s kunt maken (door 1 keer te klikken) of filmpjes (door je vinger op de knop te houden).

Hoelang je filmpje duurt is afhankelijk van hoe lang jij je vinger op de knop houdt. Maar het duurt maximaal 15 seconden.

Als je een foto of filmpje direct in de app maakt, dan heb je een aantal extra tools. Deze vind je onder de grote opnameknop. Dit zijn ze:

Normaal – je gebruikt de camera zonder toevoegingen om video’s of foto’s te maken.

Live – je gaat rechtstreeks en direct uitzenden via Instagram (live streamen)

Letters – hier kun je kleurrijke tekstberichten maken

Boomerang – dit is de ‘gifjesmaker’ van Instagram. Gifjes zijn korte, bewegende beelden.

Superzoom – hiermee maak je video’s die inzoomen op het focuspunt.

Terugspeelvideo – maakt een omgekeerde video van wat je hebt gefilmd.

Handsfree – nadat je bent gestart, heb je nog ongeveer 20 seconden om iets handsfree te filmen.

Stopmotion – je maakt meerdere foto’s, die worden achter elkaar plakt. Zo krijg je een leuk effect.

Het leuke van al die opties is dat je afwisseling hebt in je verhaal. Je kunt dus variëren in je verhaal.

De verschillende manieren om je stories te bewerken.

Tekst toevoegen aan je Instagram stories

Tekst is vaak een belangrijk element van Instagram stories. Het helpt je om je verhaal kracht bij te zetten en je volgers informatie te geven. Er zijn heel veel mogelijkheden!

Tekst toevoegen doe je heel makkelijk door in je scherm op ‘Aa’ te klikken en te typen wat je wil. Het toetsenbord komt automatisch naar voren. Je kunt teksten aan foto’s maar ook aan video’s toevoegen. Je kunt de kleur van je tekst aanpassen en bij sommige lettertypes kun je een gekleurde achtergrond kiezen.

Als je tekst aan het bewerken bent in Instagram stories, zie je bovenin je scherm een naam staan. Dit is de naam van het lettertype dat je op dat moment gebruikt. Als je hierop lettertype klikt, kun je een ander lettertype kiezen. Het maakt je Instagram story interessanter als je af en toe van lettertype wisselt.

Foutje gemaakt? Tijdens het bewerken kun je de tekst aanpassen door simpelweg op het tekstveld te tikken en de tekst aan te passen. Dit kan niet meer als je de story al hebt geplaatst.

De teksten kun je heel makkelijk groter en kleiner maken door met twee vingers in of uit te zoomen. Je kunt ook de tool aan de zijkant van je scherm gebruiken hiervoor.

Je kunt je tekst over in je scherm neerzetten door op je tekst te tikken en over het scherm te bewegen. Je kunt hem zelfs schuin plaatsen of op of de kop! Wil je tekst uitlijnen? Dat kan met het knopje naast het lettertype.

Stickers en emoticons toevoegen

Naast teksten kun je ook plaatjes/afbeeldingen in je stories plaatsen. Deze zogenoemde stickers kunnen van alles zijn: emoticons, andere leuke afbeeldingen, gifjes, polls (waarop je volgers antwoord kunnen geven) enz..

Stickers kun je vinden door op het gezichtje bovenin te tikken en in het volgende scherm je favoriet te kiezen. De emoticons die je kent van je gewone toetsenbord vind je helemaal onderaan het scherm (naar beneden scrollen).

Stickers en teksten vastzetten in Instagram stories

Hoe leuk is het als je een sticker of tekst ‘vastzet’ in je video. Dan blijft hij de hele video op dezelfde plek. Hij kan zelf uit beeld verdwijnen als hij op iets of iemand is geplaatst die uit beeld gaat.

Dit doe je door een sticker toe te voegen, met je vinger op de sticker te tikken en vast te houden (dus geen korte tik maar iets langer!). Je wordt dan gevraagd om de sticker op de plek te zetten waar jij hem wil hebben. Klik op ‘vastzetten’ als het is gelukt of op ‘annuleren’ om te stoppen.

Dit kan ook met teksten: Plaats je tekst in de story via de tekstoptie bovenin het scherm. Tik op de tekst en houdt je vinger op het scherm tot je de ‘vastzetten’-vraagt te zien krijgt.

Gifjes toevoegen

Gifjes worden ontzettend veel gebruikt bij Instagram stories. Je kunt zo een leuke toevoeging geven aan je foto of video. Een gifje is een korte video (3 seconden!) die telkens blijft herhalen. Een loop, dus.

Toevoegen van gifjes is heel makkelijk: swipe omhoog vanaf je scherm met daarin de foto of video of klik boven in je scherm op het vierkante gezichtje. Je komt in het volgende scherm:

Links onder ‘locatie’ staat een grijs vlak met GIF. Als je hierop klikt kom je in de GIPHY database, de bekende gifjesdatabase.

Je kunt de gifjes overal in je foto of video toevoegen, ook deze kun je vastzetten.

Gezichtsfilters gebruiken

Een andere manier om je foto’s of video’s leuker te maken zijn de gezichtsfilters. Om gezichtsfilters te gebruiken, ga je naar je camerascherm (in de stand ‘normaal’ of in ‘Boomerang’) en kies je voor het gezichtje met de sterretjes.

Sommige filters werken alleen met je selfiecam, andere kun je ook gebruiken met de gewone camera. Het fijne is dat je het resultaat eerst even kunt checken, voor je op de opnameknop tikt om een foto of video te maken. Je kunt ze dus rustig even uitproberen.

Note: filters kun je alleen maken als je de camera in de Instagram app gebruikt. Je kunt ze niet toevoegen aan een foto of video die je uploadt vanaf je telefoon.

Dus open je camera, kies een filter en ga lekker uitproberen.

Overige filters.

Je kunt ook je hele foto of video en filter gebruiken door te swipen. Er is keuze uit ongeveer 12 filters.  De filters bij stories worden veel minder gebruikt dan bij de gewone foto’s. Dit komt waarschijnlijk doordat stories authentieker en echter zijn. Een filter moet dus echt een toegevoegde waarde hebben op je story.

Tekenen

Met het potloodje waar je op klikken nadat je een foto of video hebt gemaakt of toegevoegd kun je tekeningen toevoegen aan je story. Het potloodje is niet te missen en je kunt ook hier weer kiezen uit verschillende kleuren, diktes en soorten pen. Gewoon lekker uitproberen!

Waarom je locaties en hashtags moet toevoegen aan Instagram stories

Het is heel slim en tactisch om locaties en hashtags toe te voegen aan je stories. Het geeft je volgers een idee waar je bent en dat je weet waar je het over hebt. Het zorgt er daarnaast ook voor dat mensen die je niet volgen je tegen kunnen komen.

Het mooie aan stories is dat ze ook zichtbaar zijn als mensen het zoekscherm van Instagram gebruiken. De locatie-stories komen zelfs automatisch te voorschijn, als je de locatie-instellingen hebt ingeschakeld.

In jouw geval (als beautyondernemer) wil je natuurlijk dat potentiële klanten jouw salon vinden. Je wil dan natuurlijk tevoorschijn komen als deze mensen op Instagram zoeken op de plaatsnaam waar je salon gevestigd is. Of op een hashtag die belangrijk is voor jouw beautyonderneming.

Als je een locatietag toevoegt aan je stories, zul je zien dat het bereik vrijwel direct stijgt. Er zijn altijd mensen aan het zoeken op locatie of mensen aan het klikken op de stories die Instagram ze automatisch voorschotelt op basis van hun locatie en persoonlijke voorkeuren.

Daarnaast zijn hashtags heel belangrijk voor de vindbaarheid van je stories. Om een hashtag toe te voegen aan je story, klik je op het lachende gezichtje bovenaan in je scherm. In het volgende scherm kun je dan kiezen voor ‘#hashtag’. Type de hashtag van je keuze in.

TIP: onderzoek welke hashtags door jouw doelgroep worden gebruikt! Lang niet alle hashtags zijn nuttig. Zo is het als Nederlandse account lastig om te concurreren op Engelstalige hashtags. Wil je een Nederlands publiek bereiken? Zoek in dat geval liever naar relevante Nederlandse hashtags.

Door een locatietag toe te voegen aan je Instagram stories (en natuurlijk ook in je normale Instagram foto’s en video’s!) help je Instagram de link te leggen tussen jouw account en de plek waar de mensen zijn die je wilt bereiken.

Je kunt een locatietag toevoegen door wederom op het lachende gezichtje te klikken bovenaan in je scherm. Kies dan voor ‘locatie’. Instagram geeft je dan een lijst met locaties in de buurt. Deze lijst komt (waarschijnlijk) uit de database van Facebook.

Je hoeft niet perse alle stories te voorzien van locatie en tags maar het is zeker zinvol om dit regelmatig te doen.

TIP Wil je je story wel vindbaar maken maar vind je die locatietags en hashtags niet zo mooi? Verklein ze dan gewoon en zet ze ergens in een hoekje. Je kunt ze zelfs lichtgrijs maken door erop te tikken. Zo blijft je video of foto vindbaar voor mensen die er op zoeken, maar verpest het de rest van je foto of video niet.

Mensen taggen

In je stories kun je net als in gewone berichten andere accounts taggen. Je doet dit ook weer via het lachende gezichtje en op @vermelding te klikken. Je kunt dan de naam intypen. Of je typt de naam in de tekst, nadat je een @-teken hebt getypt. Instagram gaat vanzelf op zoek naar de mensen die je volgt en/of waarmee je veel interactie hebt. Maar je kunt iedere publieke Instagramaccount taggen in je stories. Als je getagd bent in een Instagram story, krijg je daar via je berichten een melding van.

Hoe kun je zien wie je insta stories heeft bekeken?

Je heel makkelijk terugzien wie je stories hebben bekijken door naar je eigen stories te gaan. Onderin kun je bij iedere afzonderlijke story klikken op ‘Gezien door…’. In het scherm wat je daarna krijgt te zien staat een lijst met de mensen die je story hebben bekeken.

Bovenin zie je alle onderdelen van je Instagram story. Je kunt hier doorheen swipen om te zien hoeveel kijkers iedere story heeft. Als je een zakelijk account hebt via Instagram kun je meerdere statistieken zien en blijven ze langer zichtbaar.

De conclusie.

Persoonlijk denk ik dat er voor veel beautyondernemers nog veel winst is te behalen via Instagram én Instagram Stories. Je kunt er een hele grote doelgroep mee bereiken. Zeker nu de gemiddelde leeftijd op Instagram omhoog gaat. De doelgroep boven de 30 jaar is ook steeds meer hier te vinden. Zeker de moeite waard om mee te experimenteren!

En wil je samen met collega beautyondernemers aan de slag met Instagram? Misschien is deze workshop iets voor jou!

Have fun!

Succes met jouw instagram! Heb je een vraag stel ze dan gerust via info@salonmarketing.nl.

Liefs,

Sanne – SalonMarketing

? Volg ons ook op Facebook en Instagram

%d bloggers liken dit: