Een vraag die ik veel krijg is: Hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten terug blijven komen? Met onderstaande tips hoop ik je hierin verder te helpen!

Tip 1: Maak gelijk een vervolgafspraak!

Iedereen is druk, dus ook jouw klanten. Probeer een vervolgafspraak te maken voordat je klant de deur uit is! Het is eigenlijk heel simpel… je bent klaar met de behandeling, je rekent af met de klant en vraagt direct of ze een nieuwe afspraak wil maken!

Tip 2: Houd contact met de klant.

Nieuwe klant? Neem na een week even contact met hem/haar op om te vragen hoe bijvoorbeeld de huid heeft gereageerd op de producten. Of bij wimperextensions na 2 weken om te vragen hoe het bevalt en of je een afspraak in kunt plannen in de komende week.

Vaste klant? Voor huidverzorging is het advies om om de 6 a 8 weken een behandeling te nemen. Wimperextensions worden om de 2-3 weken bijgevuld en als ik het goed heb worden acrylnagels om de ongeveer 2 tot 4 weken bijgewerkt. In de kappersbranche weet ik niet precies wat de adviezen zijn. Het gaat erom dat je ongeveer een week voor de laatste week die geadviseerd wordt contact opneemt om na te gaan bij de klant hoe het gaat en of een nieuwe afspraak gewenst is. Dit kan heel luchtig door te zeggen: “Ik zag in de agenda dat het … weken geleden is dat u uw huid bij ons heeft laten behandelen. Heeft u interesse in een nieuwe afspraak? Wij hebben namelijk deze maand een aanbieding/actie voor …” Dit is uiteraard een voorbeeld. Wees zo creatief als je zelf wilt. Je hoeft niet altijd te bellen, een mailtje kan ook goed werken en zo zet je de klant minder voor het blok.

Tip 3: Focus.

Klanten worden aangetrokken door jou met een reden, namelijk waar jij op focust met jouw bedrijf. In mijn eigen salon is mijn belangrijkste streven een gezonde huid, gezonde wimpers en kwalitatief goed werk. Ik werk dus erg hygiënisch, ik zorg dat mijn klanten weten hoe zij hun huid en wimpers het beste kunnen verzorgen en werk met de beste producten hiervoor. Daarnaast laat ik mij geregeld bijscholen.

Er moet een reden zijn waarvoor klanten bij jou komen in plaats van bij een andere salon. Een andere focus kan zijn: dat jouw salon altijd de beste producten in de branche gebruikt,  dat je een heel breed assortiment hebt aan behandelingen en producten of dat jij hele unieke creaties kunt maken in jouw vak. De lijst is eindeloos.

Als je een duidelijke focus hebt en je klanten komen bij jou voor de normen en waarden van jouw salon dan is de kans klein dat ze hun heil ergens anders gaan zoeken.

Tip 4: Beloon je klanten.

Beloon de klanten die altijd bij jou komen. Je kunt met een spaarsysteem werken maar je kunt bijvoorbeeld ook om de x-aantal behandelingen een gratis product meegeven. Daarnaast geef ik altijd met Kerst een leuk presentje mee om de klanten te bedanken voor hun vertrouwen in mij. People love Gifts.

Tip 5: Regels

Maak het niet te makkelijk voor klanten om naar een andere salon te gaan en daarna terug te komen omdat ze niet blij werden van de ander. In het verleden wilde ik bijvoorbeeld nog weleens halve wimperextension setjes van andere salons herstellen en opvullen… dat doe ik niet meer.. en dit is waarom:

– ik geef een garantie op mijn werk. Ik weet welke producten ik gebruik bij een klant, ik weet dat ik op de juiste manier werk en hoe de huid of wimpers van de klant zijn. Op het moment dat zij ergens anders heen gaan weet ik niet welke producten daar worden gebruikt en of er op de juiste manier gewerkt wordt.

Met dit in gedachten heb ik als regel gesteld dat ik niet het werk van een ander “op ga lossen”. Ik wil te allen tijde dat mijn klanten weten dat als zij bij mij komen dat zij de beste behandeling voor hun huid en wimpers krijgen. Komt een klant toch terug met wimperextensions gezet door een andere salon dan verwijder ik deze eerst en plaats ik een nieuwe set. Bij huidbehandelingen is het iets anders. Hierbij is jouw expertise het belangrijkste, zorg ervoor dat je klant weet wat je doet, wat jouw producten doen voor de huid en hoe jij de huid behandelt. Op deze manier krijgt de klant vertrouwen in wat jij doet, ziet dat aan haar huid en de behoefte om ergens anders heen te gaan verdwijnt.

Tip 6: Stay on top of your game 

Expertise is super belangrijk. Niemand wil behandeld worden door iemand die maar wat doet of die verouderde technieken gebruikt. Laat je daarom regelmatig bijscholen in je vak. Goede leveranciers zorgen ervoor dat er altijd vernieuwende trainingen zijn of touch-up trainingen. Je moet jezelf altijd blijven pushen om de beste zijn in je vak!

Tip 7: Kwalitatief product

Er is niets zo erg als een product dat zijn werk niet doet. Zorg ervoor dat je een product hebt wat doet wat het belooft, kwalitatief perfect is en bij jou en je salon past. Heb je dit product gevonden blijf er dan bij. Ga niet constant van alles uitproberen bij jouw klanten. Goede leveranciers zorgen ervoor dat je altijd terecht kunt met jouw vragen over hun product en zullen daarnaast altijd blijven ontwikkelen.

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren. Als je een van de tips hebt uitgetest bij jouw klanten dan hoor ik graag je ervaring in een reactie onder de blog. Uiteraard mag je ook reageren als je nog een andere goede tip hebt!

%d bloggers liken dit: