7 Gouden Facebook-tips om jullie goed op weg te helpen! Ik krijg vaak vragen over het inrichten en promoten van je beautyonderneming op Facebook. Daarom heb ik speciaal voor jullie de beste tips op een rijtje gezet!

1 – Doelen stellen

Door jezelf een doel te stellen werk je ergens naartoe. Zo voorkom je onnodig en nutteloos werk. Op Social Media is het stellen van een doel “The Key”. Denk goed na wat jij wilt bereiken met jouw pagina en ga daarmee aan de slag. Denk goed na wat je wilt uitstralen en wie je wilt bereiken (jouw doelgroep)

Voorbeeld doelen:

  • Verbetering klantcontact
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Meer inschrijvingen op nieuwsbrief
  • Informatie geven
  • Inspiratiebron zijn

2 – Personaliseren

In de meeste gevallen ben jij als beautyondernemer het gezicht van het bedrijf. Laat dat vooral zien! Klanten (en vooral potentiële klanten) zijn nieuwsgierig naar het gezicht achter de salon. Zet dus nu de eerste stap en wissel je profielfoto om naar een persoonlijke foto in plaats van een logo. Je klant doet zaken met jou, jij maakt het verschil!

Laat jezelf ook aan de wereld zien door middel van een persoonlijke video. Mensen krijgen een idee van wie jij bent en dat kan vertrouwen geven waardoor de stap naar contact nog kleiner wordt.

3 – Branding

Probeer je huisstijl door te voeren op Facebook. Denk hierbij aan je profiel- en omslagfoto maar ook aan de berichten die je plaatst op de tijdlijn.

Ik zorg er zelf altijd voor dat mijn logo te zien is op 99% van de foto’s die ik plaats. Daarnaast is het mooi als alle foto’s ongeveer dezelfde stijl hebben. Dit zorgt voor herkenning en eenheid.

4 – Adverteren

Adverteren op Facebook kan heel goed werken. Alleen moet je wel weten hoe je dit goed kunt aanpakken.

De grootste fout is dat er niet goed over de doelgroep nagedacht wordt. Bedenk goed aan wie je de advertentie wilt laten zien. Probeer je doelgroep niet te breed te maken, wees specifiek.

Zorg ervoor dat er een duidelijke actie is. Bijvoorbeeld: ‘Schrijf je hier in!’ of ‘Maak hier een afspraak!’ Zo behaal je meer succes met je advertentie.

5 – Social Media Kalender

Een veel voorkomend probleem is het bedenken van een content. Er zijn een paar handige trucjes om het makkelijker te maken.

Ik vind het prettig om met behulp van content categorieën te werken. Bijvoorbeeld: behind the scenes, producten, workspace/salon, work (bijvoorbeeld een mooie wimperset), tips & tricks en ik ben gek op quotes.

Elke maand ga ik er even voor zitten. Ik ga na wat er de komende maand op het schema staat en dit vul ik in op mijn social media kalender. Daar omheen plan ik de verschillende categorieën.

Op zaterdag/zondag ga ik de komende week verder inplannen. Welke berichten moeten er worden gepost en welk beeldmateriaal heb ik daarvoor nodig. Als er nog foto’s gemaakt moeten worden dan plan ik daar tijd voor in op een geschikt moment.

Tussendoor is er voldoende tijd voor spontane berichten!

6 – Smartphone

Facebook wordt het meest bezocht via smartphones. Houdt daar rekening mee met afbeeldingen en tekst. Kleine details zijn op telefoons minder goed te zien en lange teksten zijn funest. Mensen hebben geen zin om die lap tekst te gaan lezen op hun telefoon.

Denk er aan dat je website mobielvriendelijk is anders haken veel bezoekers af!

7 – Statistieken

Als laatste: meten = weten!

Facebook houdt zelf voor de zakelijke pagina’s de statistieken bij. Je kunt direct zien welke berichten een succes waren en welke niet. Er wordt namelijk een bereik weergegeven met daarbij hoeveel actie er is geweest naar aanleiding van het bericht.

Je kunt zo goed in de gaten houden welke berichten wel goed werken en welke niet. Speel daar op in en wees creatief!

Heb je vragen of heb je hulp nodig laat het dan vooral weten! Wil je het liefst je Social Media helemaal uit handen geven? Kijk dan hier.

%d bloggers liken dit: