adverteren op facebookDe laatste tijd krijg ik veel vragen over het adverteren op Facebook. Daarom vandaag 5 tips om je een stukje op weg te helpen.

Als beautyondernemer is het van belang je online goed te presenteren. Een mooie huisstijl, een goede website, online zichtbaarheid én aanwezigheid op Social Media mogen hierbij niet ontbreken. Het maken van een Facebookpagina en plaatsen van berichten is allemaal gratis. Maar wil jij potentiële klanten bereiken buiten jouw volgers en vrienden dan moet je het anders aanpakken. Van het boosten van een bericht tot het opzetten van een hele Facebook advertentie campagne. De mogelijkheden zijn enorm. Zelfs met een klein budget.

Deze 5 tips helpen jou vandaag nog het verschil te maken! Nieuwsgierig waar nog winst te behalen valt op het gebied van online advertising? Lees dan vooral verder…

1. De juiste focus.

Belangrijk om te weten: Meer fans (pagina likes) betekent niet dat je ook meer bereik en klanten hebt. Een bericht bereikt over het algemeen slechts 6% van je Facebook volgers. De populariteit van jouw Facebook pagina kan dit percentage positief beïnvloeden. Bijvoorbeeld: Een pagina heeft 1.000 volgers maar er is nauwelijks interactie (likes, reacties en shares) gemiddeld zal het bericht slechts 60 mensen bereiken. Het is daarom belangrijk om relevante content te plaatsen waarmee je een reactie uitlokt bij de volgers. Deel content van hoge kwaliteit, voeg waarde toe voor de klanten en verkoop je dienst/product zonder te “verkoopachtig” te zijn. Jouw online volgers zijn pas écht van waarde voor jouw onderneming wanneer ze bereid zijn over te gaan tot aankoop. Dit gebeurt wanneer ze jou kennen, ‘liken’ en vertrouwen.

2. De ideale klant.

Het komt je vast wel bekend voor. Regelmatig scroll je even door je Facebook tijdlijn en ondertussen like je een aantal berichten, je klikt hier en daar op en soms deel je ook nog eens een bericht. Op deze manier verzamelt Facebook veel informatie over haar gebruikers. Het klinkt misschien een beetje creepy, maar voor ondernemers is het erg handig. Met behulp van deze data kan een beautysalon uit Utrecht eenvoudig alle dames geïnteresseerd in schoonheidsverzorging tussen de 20 en 50 in de omgeving Utrecht bereiken. Ga na wie jouw ideale klant is, wat haar interesses zijn en wat haar leeftijd is. Ga op onderzoek uit in Facebook advertentiebeheer en ontdek hoe jij jouw perfecte doelgroep(en) specificeert. Zo zorg je er eenvoudig voor dat je advertentie de juiste doelgroep bereikt.

3. Kies de juiste doelstellingen.

Wanneer je op Facebook een bericht promoot vergroot je alleen het bereik van dat bericht. Met Facebook Adverteren wordt je advertentie ingezet voor een variatie aan doelstellingen. Optimaliseer je bericht bijvoorbeeld voor klikken op een bepaalde link of kies ervoor zoveel mogelijk nieuwe volgers voor je pagina te verzamelen. Facebook zorgt ervoor dat jouw bericht getoond wordt aan mensen die sneller geneigd zijn de gewenste actie te volbrengen. Zorg daarom van te voren dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je wil bereiken met je advertentie

4. Facebook re-marketing door gebruik van de Facebook Pixel

Het volgende heb je vast wel eens gezien. Je bezoekt een website om bijvoorbeeld nieuwe schoenen te shoppen en vervolgens zie je constant schoenreclames op Facebook voorbijkomen. Dit gebeurt door middel van Facebook Re-marketing. Bouw de Facebook pixel in op jouw website zodat je webverkeer geregistreerd wordt. Maak een doelgroep met behulp van de Facebook pixel en toon jouw advertenties aan deze doelgroep. De kracht van herhaling en herkenning zal ervoor zorgen dat deze doelgroep sneller tot een aankoop overgaat.

5. Monitoren, evalueren en verbeteren.

Je hebt je doelgroep bepaald, een doelstelling gekozen en een mooie advertentie gemaakt. Vergeet deze dan niet in de gaten te houden, te beoordelen wat er goed of fout gaat en bij te stellen daar waar nodig. Leer van de resultaten uit jouw advertentie. Denk je dat

het nog beter kan? Scherp dan je doelgroep aan, kies een andere doelstelling en/of verbeter de inhoud van je advertentie. Ben je tevreden met het behaalde resultaat? Zet de advertentie dan nog een keer online!

Wil jij serieus aan de slag met adverteren op Facebook? Maar weet je niet hoe? Stuur dan een mail naar info@salonmarketing.nl. SalonMarketing biedt verschillende vormen van ondersteuning op het gebied van Social Media.

%d bloggers liken dit: