Om je salon succesvol te laten groeien, is het nodig om klanten te vinden en op een effectieve manier met ze te communiceren. Dankzij o.a. sociale media zijn er nu veel manieren om je klantrelaties te verbeteren. Hieronder vind je 2 tips om nieuwe klanten aan te trekken en 3 tips om ze te behouden.

1 Zorg ervoor dat je website perfect werkt en gevonden wordt.

Het belangrijkste verschil tussen de traditionele salons van vroeger en de salons van nu is uiteraard het gebruik van de technologie. Dit heeft veel voordelen maar als het niet goed werkt ervaart de klant dit als negatief en gaat naar een andere salon zoeken. Zorg er dus sowieso voor dat jouw website perfect werkt. Klanten moeten snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, het moet er representatief uitzien en de manier waarop zij een afspraak kunnen maken moet duidelijk zichtbaar zijn. Het liefst door middel van een online afspraken systeem. Maak het de klant zo makkelijk mogelijk om online hun weg te vinden naar jouw salon.

2 Gebruik Social Media niet alleen om nieuws te posten.

Je salon moet een consistente “tone of voice” hebben om goed te kunnen communiceren met je klanten. Hiervoor moet je van je ideale klant goed weten wat zij wel of niet waarderen. Is je doelgroep erg serieus en wellicht al iets ouder? Of heb je juist jonge klanten die wel van een grapje houden? Wanneer je probeert een echte band op te bouwen met je klanten, probeer je communicatie dan ook te vermenselijken. Deel ervaringen en verhalen van jezelf die in relatie staan met je salon en wat je doet. Vergeet niet: “a picture’s worth a thousand words.”

3 Moedig klanten aan om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Een klant overtuigen om in te schrijven op je nieuwsbrief is één van de beste manieren om een langetermijnrelatie op te bouwen. Je kunt op deze manier de ingeschreven klanten een stapje voor geven op de mensen die zich niet hebben ingeschreven. Stuur ze bijvoorbeeld speciale VIP acties of breng ze als eerste op de hoogte van de nieuwste behandelingen. Klanten voelen zich specialer als ze op deze manier worden benaderd.

4 Maak de klantervaring zo persoonlijk mogelijk.

Hoe meer je de klantervaring kan personaliseren hoe beter. Leer je klanten kennen en probeer hun verhalen te onthouden zodat je bij de volgende afspraak kunt vragen hoe het ermee gaat of hoe bijvoorbeeld hun vakantie was. Deze persoonlijke aandacht is ontzettend belangrijk voor je klantrelatie. Desnoods schrijf je na elke afspraak een aantal woorden in je

klantbestand/rapport zodat je dit voor de volgende behandeling even kunt doorlezen. Extra tip: Zorg ervoor dat je elke klant op dezelfde manier benadert (dus niet bij de één wel een kopje koffie en de jas aannemen en bij de ander niet). Zorg er daarnaast voor dat je dit altijd doet, ook al komen ze al jaren bij je. De klant komt bij je terug omdat ze het prettig hebben ervaren. Als je de volgende behandeling heel anders bent of doet kun je klanten kwijtraken.

5 Ontwikkel een loyaliteits/spaarprogramma

Het is soms moeilijk om je van de concurrentie te differentiëren. Waarom zouden mensen jouw merk moeten verkiezen boven een concurrent die in feite hetzelfde aanbiedt?

Dit is waar loyaliteit- en/of spaarprogramma’s een uitkomst kunnen zijn. Maak bijvoorbeeld een spaarkaart met 5 lege vakjes. Bij elke behandeling krijgt de klant een vinkje in een vakje. Een volle kaart geeft recht op €5,- korting op een behandeling of product. Deze manier van sparen duurt niet al te lang en je kunt de klant écht iets extra’s geven.

Je kunt daarnaast ook behandelingen aanbieden in strippenkaart vorm. Deze kaart dient van tevoren betaald te worden.

Bijvoorbeeld: 10 x een bindweefselmassage (20 euro) voor 180 euro i.p.v. 200 euro. Je geeft de klant omdat zij via de strippenkaart betaalt dus een behandeling cadeau. De klant betaalt de strippenkaart in één keer bij de eerste behandeling, krijgt de kaart mee en bij elke behandeling streep je of stempel je een strip af.

Klantenbinding is soms simpelweg jezelf in de schoenen van de klant plaatsen. Als jij in een salon komt hoe wil jij dan behandeld worden? Denk aan wat ervoor zorgt dat jij telkens naar jouw favoriete salon terugkeert en pas dit toe in je eigen bedrijf. Nieuwe klanten aantrekken is heel belangrijk maar vergeet niet dat jouw huidige klanten misschien nog wel belangrijker zijn!

%d bloggers liken dit: