evalueren

In de vorige blog hebben we het jaar 2017 geëvalueerd daarom is het vandaag tijd om je doelen te bepalen voor 2018! Waar kun je nog groeien en wat wil je dit jaar behalen?

Maak doelen voor de komende 12 maanden.

Ik las laatst een post waarin de schrijfster schreef dat zij grote doelen stelt voor de komende drie jaar. Per jaar stelt zij 4 grote doelen. Per kwartaal verdeelt ze een doel in 3 subdoelen per maand, die ervoor zorgen dat ze haar kwartaaldoel realiseert.

Ik vond dit een erg goed idee. Daarom heb ik een gratis printable bijgevoegd waarop je jouw doelen kunt onderverdelen in kleinere subdoelen en zo het overzicht behoudt!


Doelen 2018 Printable


 

Deze kun je uitprinten, invullen en ergens ophangen of bewaren waar je hem regelmatig ziet zodat je er regelmatig aan herinnert wordt en je focus houdt!

Om je doelen per stuk goed te beschrijven raad ik je aan de Doelenplanner te gebruiken. Deze kun je heel goed samen met deze printable gebruiken!

Wat gaan we met de analyse uit de vorige blog doen?

In de vorige blog stonden een aantal vragen die je als het goed is hebt beantwoord. Zo niet, lees de blog hier en werk de vragen uit…. Gedaan? Pak ze er even bij! Ik ga je laten zien hoe je ze kunt gebruiken voor je doelen van 2018.

Je cijfers

  • Heb je jouw financiële doel behaald? Goed gedaan! Schat in hoeveel je aankomend jaar gaat groeien en wat je financiële doel gaat zijn. Hoe ga je dit behalen?
  • Heb je jouw financiële doel in 2017 niet gehaald? Waar lag dit aan en hoe kun je dit verbeteren? Maak hier het doel van 2018 van!
  • Het kan natuurlijk zijn dat je geen financieel doel had voor 2017 of dat je net bent begonnen, probeer dan aan de hand van je cijfers van het afgelopen jaar in te schatten wat je financiële doel voor 2018 is.

Financieel doel kan je nr1 doel zijn voor 2018 –  groei van klantenbestand, betere marketing etc. zijn dan de 4 kwartaaldoelen (de manieren waarop je het financieel doel kunt gaan behalen)


  • Is je klantenbestand voldoende gegroeid met nieuwe klanten? Hier kun je uit herleiden of je bent gegroeid. Heb je alleen vaste klanten in de salon gehad die er in 2016 ook al waren dan is je groei gestagneerd. Probeer manieren te bedenken waarop je jouw klantenbestand nieuw leven in kunt blazen.
  • Heb je veel eenmalige klanten gehad en was dit percentage erg hoog (boven de 25%)? Probeer dan na te gaan waar het aan lag en waarom deze klanten niet terugkwamen.
  • De behandeling die het meest opbracht kun je nog meer promoten in het komende jaar en misschien kun je andere behandelingen net zo succesvol maken door goed te kijken waarom de behandeling zo populair was.
  • Veel salons vinden het lastig om hun prijzen te verhogen. Vraag jezelf af of je wel genoeg winst maakt op je behandelingen of werk je te hard voor te weinig geld? Tevreden klanten zullen niet zomaar vertrekken door een kleine verhoging van de prijzen.

Je promotie activiteiten

  • Hoe ga jij je promotie nog beter aanpakken in 2018? Misschien loopt het prima en kan het zo doorgaan. Maar wellicht is hier nog wel groei in te realiseren. Maak er een doel van!

Je website

  • In 2018 wordt mobiel gebruik steeds belangrijker. Is je website gebruiksvriendelijk voor smartphone of tablet? Zo niet, zorg er dan voor dat het gaat werken! Doel: responsive website voor mobiel en tablet.
  • Je website is je visitekaartje. Is je website aantrekkelijk en van deze tijd? Of is het een beetje gedateerd en kan hij wel een make-over gebruiken? Doel… nieuwe website!

SalonMarketing kan jouw wordpress website vernieuwen, zorgen voor gebruiksgemak en responsive maken voor mobiel en tablet.

Je Marketing

  • Wat ga jij verbeteren op Marketing gebied in 2018? In het komende jaar gaat online marketing een nog grotere rol spelen. (Potentiële) klanten willen zoveel mogelijk informatie vinden via social media, website en nieuwsbrieven. Heb jij deze punten goed op orde of is daar nog groei in te bereiken?

Heb je geen tijd, kennis of geen zin om dit allemaal bij te houden maar wil je wel graag online groeien? SalonMarketing kan alles op gebied van Social Media uit handen nemen!

Je klantenbestand

  • Hoe kun je ervoor zorgen dat je klantenbestand nog meer gaat groeien? Wat kun je nog verbeteren als het gaat om het bijhouden van gegevens, klantvriendelijkheid, een spaarprogramma? Wat kan hierin een doel voor je salon zijn?

Je concurrenten

  • Brainstorm hoe je ervoor kunt zorgen dat je unieker en beter wordt dan je concurrenten en gebruik de doelenplanner om dit te realiseren!

Je service

  • Wat zijn de verbeterpunten op gebied van klantenservice? Schrijf ze op, werk ze uit en zorg ervoor dat jouw team op één lijn zit hierover.

Je merk

  • Ben je nog tevreden over jouw stijl of kan deze wel een make-over gebruiken? Schrijf je ideeën op en maak een plan. Wat is ervoor nodig om je huisstijl te veranderen?

Jij

  • Ga je zelf aan de slag om je marketing perfect te maken of kun je hulp gebruiken?

Stuur vrijblijvend een mail naar info@www.salonmarketing.nl en wie weet kan ik iets voor je betekenen!

%d bloggers liken dit: